شما اینجا هستید

    آرشیو » سد چپرآباد مهر ماه امسال به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از بهره‌برداری سد چپر آباد اشنویه در مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری درنا سسی، مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار درنا سسی با اشاره به بهره‌برداری از سد چپر آباد اشنویه در روزهای آتی اظهار کرد: سد چپر آباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده که به‌احتمال زیاد در مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این سد با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدن، کشاورزی و زیست‌محیطی و باهدف تأمین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌ساز» به میزان یک هزار و ۵۳ هکتار استفاده خواهد شد.

رستگاری با بیان اینکه سد چپر آباد پس از پایان مطالعه‌ای ۱۰ساله نخستین کلنگ احداث آن در سال ۱۳۸۲ بر زمین زده شد بیان کرد: طول تاج سد ۴۸۸ و عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع از پی ۳۴ متر و مساحت مخزن ۵۵۰ هکتار است.

وی گفت: سالانه ۲۷ میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی، رش در مسیری ۱۲ کیلومتری و ۵۱٫۴۶ میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه ی پیرانشهر به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه مخزن آبی با حجم ۳۸٫۴۴ میلیون و حجم تنظیمی ۷۱٫۴۶ میلیون مترمکعب است گفت: تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که پیوستن آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی، رش، از پیوستن به گدارچای نهایتاً به دریاچه ارومیه می‌پیوندد.

رستگاری ادامه داد: تأمین ۱۲٫۳ میلیون مترمکعب از آب شرب برای اهالی شهرها و روستاهای، اشنویه، چالوس نقده و محمدیار از دیگر اهداف مهم احداث سد چپر آباد در کنار تمام اهداف محقق شده خواهد بود .

وی خاطرنشان کرد: در حاضر طرح سد چپر آباد و احداث جاده جایگزین اشنویه به پیرانشهر به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام رسیده و همچنین باهدف تقویت زیرساخت‌های ارتباطی ۵٫۲۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث و در کنار دیگر ثمرات اجرای این طرح رفاه و آسایش را برای یک هزار نفر از اهالی روستاهای بالادست سد به ارمغان آورده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد چپر آباد اشنویه آب موردنیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تأمین می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14511

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد