شما اینجا هستید

    اجتماعی » ۵۶هکتاراز اراضی دیم ارومیه زیر کشت گلرنگ

مدیرجهادکشاورزی ارومیه گفت: ۵۶ هکتار از اراضی دیم شهرستان ارومیه به کشت گلرنگ اختصاص‌یافته است.

پرویز امجدی در گفتگو با خبرنگار «درناسسی» با بیان اینکه گلرنگ گیاهی مقاوم به خشکی و شوری و بهترین تناوب با گندم در دیم‌زارها اظهار کرد: ۵۶ هکتار از اراضی دیم شهرستان ارومیه به کشت گلرنگ اختصاص‌یافته است.

وی افزود: گلرنگ گیاهی کم‌توقع و مقاوم به خشکی و شوری و خواص دارویی بوده که در اراضی شور و کم‌بازده کاشت می‌شود و گسترش سطح کشت آن علاوه بر مزایای اقتصاد برای کشاورزان، گامی مهم در جهت خودکفایی تولید روغن خوراکی کشور خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه اضافه کرد: علاوه بر نقش گلرنگ به‌عنوان یک گیاه روغنی در کاهش وابستگی کشور به واردات روغن، می‌تواند باتوجه‌به نیاز آبی کم آن در شرایطی خشکسالی‌های اخیر و برنامه‌های مصوب ستاد احیا دریاچه ارومیه و تغییر الگوی کشت موردتوجه قرار گیرد.

امجدی خاطرنشان کرد: همچنین این گیاه به‌عنوان گیاه دارویی مطرح بوده و حتی گل آن قابل‌برداشت و فروش است و ساقه آن نیز در تعلیف دام مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی اذعان کرد: با تمام این مزایا، گلرنگ به‌عنوان یک گیاه مهم در تناوب گندم در دیم‌زارها جهت نیل به پایداری عملکرد مطرح است.

گفتنی است تا کنون ۱۴۰۰ کیلوگرم بذر رایگان رقم گل دشت و فرامان جهت کشت انتظاری و بهاره در اختیار کشاورزان ارومیه قرار گرفته است.

داروی علفی گلرنگ برای بهبود جریان خون، کاهش درد و بهبود بیماری‌های عروقی به کار می‌رود و به دلیل قابلیت‌هایی نظیر قدرت سازگاری بالا، مقاومت به سرما، مقاومت نسبی به خشکی، شوری و قلیائی‌ات بالای خاک و موارد مصرف متعدد در بسیاری از کشورها به طور گسترده کشت می‌شود.

روغن دانه این گیاه کیفیت قابل‌ملاحظه‌ای دارد و میزان «اسید لینولئیک» آن بین ۷۳ تا ۸۵ درصد بوده که بالاترین مقدار در بین نباتات روغنی بوده و به همین دلیل خواصی بی‌نظیری در کاهش چربی خون و کلسترول و سختی رگ‌ها دارد.

نقش مهم گلرنگ در تأمین روغن خوراکی و کاهش وابستگی کشور به واردات روغن و به‌ویژه نیاز کم‌آبی این گیاه در شرایطی که کشور با مشکلات خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ضرورت توجه به کشت این گیاه را دوچندان کرده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=15946

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد