شما اینجا هستید

    آرشیو » کشت کلزا در مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از آغاز کشت کلزا در مزارع آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهارداشت: کاشت این دانه روغنی بر مبنای الگوی کشت تدوین شده و امسال بیش از پنج هزار هکتار سطح ابلاغی برای کشت کلزا است.

وی تصریح کرد: در صدد هستیم بعد از تحقق الگوی کشت و سطح ابلاغی در صورت تأمین اب سطح زیر کشت کلزای استان را به ۱۵ هزار هکتار افزایش دهیم. وی اظهار کرد: شهرستان‌های نقده، پلدشت، بوکان و میاندوآب بالاترین میزان تولید این دانه روغنی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غریی اضافه کرد: خرید این محصول به‌صورت تضمینی بوده و در استان توسط اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان‌هایی که کشت شده، انجام می‌شود.

به گفته وی بذر و کود موردنیاز برای کشاورزانی که آب کافی برای کشت دارند، تأمین می‌شود و لازم است دراسرع‌وقت برای عقد قرارداد به مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی در استان مراجعه کنند.

دیانتی گفت: کشت کلزا موجب می‌شود تا از آب بارندگی و آب سبز به‌صورت بهینه استفاده شود و با کشت آن در تناوب کشت با گندم ۲۵ درصد تولید گندم در سال بعد افزایش می‌یابد.

وی گفت: این گیاه دارای ۴۰ درصد روغن و ۲۳ درصد پروتئین است. دیانتی اظهار کرد: کشاورزان به‌صورت پراکنده اقدام به کشت می‌کنند و در زمان برداشت با برخی مشکلات مواجه هستند که امسال سعی شده این مشکلات رفع شود.

دیانتی افزود: این محصول یک محصول اقتصادی و به‌صرفه است چرا که قیمت آن دوبرابر قیمت خرید تضمینی گندم است و بهترین زمان کشت کلزا در آذربایجان غربی ۱۰ شهریور تا پنج مهر است و برداشت این محصول از اواخر خردادماه آغاز می‌شود.

گفتنی است کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر بوده و مقرون‌به‌صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود. سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آبی زراعی استان در کشت پاییزه به کشت کلزا اختصاص‌یافته بود و سطح ابلاغی امسال پنج هزار هکتار است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14454

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد