شما اینجا هستید

    آرشیو » کارگران نقش اساسی در رشد تولید و اقتصاد مقاومتی دارند

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: کارگران نقش اساسی در رشد تولید و اقتصاد مقاومتی دارند و می‌توانند نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv، کارگران کم توقع‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین افراد جامعه هستند که با همکاری صنعتگران، تولید را رونق می‌بخشند.

بی‌تردید رمز پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور و یک تمدن در تجلی استعدادها و سرمایه انسانی تلاشگر و کارآمد، قوت و قدرت جسم، شور و نشاط و امید، اندیشه خلاق و نبوغ سرشار است و کارگر به عنوان نیروی محرکه چرخه اقتصاد نقش برجسته و ویژه‌‏ای در این عرصه دارد.

کارگر، واژه مقدس فرهنگ دینی و ملی ما است. ارج نهادن به مقام کارگران به عنوان سرمایه‌های فکری و خلاق و بازوان حرکت چرخه تولید کشور، وظیفه همه ما است و به پاس خدمات صادقانه و زحمات بی‌دریغ این قشر زحمت‌کش مصاحبه‌ای با نماینده مردم ارومیه در مجلس خبرگان رهبری داشته‌ایم که از سمع و نظر شما می‌گذرد.

ارومtv، دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟

حجت‌الاسلام دیرباز: وقتی پیامبر اکرم (ص) از غزه تبوک به مدینه باز می‌گشتند، یکی از اصحابی که نتوانسته بود همراه نبیّ مکرم اسلام، پیامبر اعظم (ص) در جهاد شرکت کند به استقبال ایشان آمد، حضرت محمد (ص) با این صحابی دست‌ داد و دستان خشک، زبر، خشن و ترک خورده وی را دیدند از او پرسید: آیا صدمه‌ای به دستانت رسیده است؟ سعد انصاری گفت: برای تامین مخارج اهل و عیالم با طناب و بیل کار می‌کنم، پیامبر خدا (ص) بر دستان سعد انصاری بوسه زدند و فرمودند: این دستی است که آتش بدان نمی‌رسد و در آتش جهنم نمی‌سوزد.

بوسه پیامبر خدا بر دستان یک کارگر، فقط یک تعارف نیست، این یک تعلیم است، و این کار حضرت محمد (ص) بیانگر جایگاه والای کار در دین اسلام است، بنابراین اگر بخواهیم از کار تجلیل بشود، باید از کارگر تجلیل بشود، مسئولان توجه داشته باشند که مسائل و مشکلات مربوط به کارگران باید رفع شود.

همچنین رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری سیاست‌های راهبردی بسیار زیادی فرموده‌اند که باید نسبت به کارگران اعمال شود تا حق و حقوق آنان تضییع نشود.

اروم‌tv؛ قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در  برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟

حجت‌الاسلام دیرباز: درسته قشر کارگری، چرخ تولید را می‌چرخاند و به جامعه خدمت می‌کند اما از طرفی دیگر کارگران، هم قبل از انقلاب، هم بعد از پیروزی انقلاب، در دوران جنگ تحمیلی و در میدان‌های مختلف امتحان خود را دادند و همیشه در صحنه حضور پیدا کردند.

حضور کارگران در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بود و مداومت و پایداری آنها سبب به وقوع پیوستن انقلاب شد و امروز زمانی است که بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی از نقش و حضور این قشر از جامعه قدردانی شود.

کارگران با حضور همیشگی خود در صحنه‌های مختلف انقلاب نشان داده‌اند، پایبند به اسلام و انقلاب هستند و سنگر کار و تلاش را رها نمی‌کنند، بنابراین مسئولان با تدوین برنامه‌های جامع و کامل در در راستای بهبود معیشت آنان تلاش کنند.

ارومtv، به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تامین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟

حجت‌الاسلام دیرباز: در سال ۶۶ قانون کار از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و صاحبان کار و کارفرمایان باید طبق این قانون حقوق کارگران را رعایت کنند و این قانون باید به نفع کارگران باشد چرا که کارگران قشر زحمتکش جامعه هستند.

قانون کار نیز نیازمند اصلاح براساس نیازهای اقتصادی و اجتماعی است بنابراین قانون اساسی و ثانویه کارگری باید هر چند یکبار نسبت به تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد اصلاح شده کامل و پخته‌تر شود.

قشر کارگر همواره جزو اقشار محروم جامعه به حساب می‌آید بنابراین نمایندگان و فعالان کارگری باید قانون کار را طوری اصلاح کنند که به نفع کارگران باشد.

این اصلاحات شامل اصلاح مزد تا اصلاح قراردادها و تامین امنیت شغلی و بازنشستگی آنها است.

به قطع یقین مردم با انتخاب درست در انتخاباب پیش‌رو، می‌توانند آینده‌ای بهتر را برای خود را رقم بزنند و در این میان نیز دولت باید تمامی طرح‌های تصویب شده به نفع کادگران در مجلس را عملیاتی کرده و از حقوق این قشر زحمتکش دفاع کند تا معیشت کارگران بهبود یابد.

ارومtv، فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟

حجت‌الاسلام دیرباز: در این زمینه اطلاع کافی ندارم

اروم‌tv، آیا در کشور اصناف کارگری به درستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟

دیرباز، حق کارگر نباید تضییع شود و هم مسئولان و هم کارفرماییان نباید در راستای احقاق حقوق کارگر از هیچ تلاشی فروگذاری کنند چرا که کارگرها به خوبی در مشکلات مختلف همچون تحریم‌ها استقامت کردند و کارفرمایان مواظب باشند حقوق آنها را ضایع نشود.

همچنین قوه قضایی باید نظارت کافی به قراردادهایی که بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود داشته باشد تا حقوق کارگران ضایع نشود.

ارومtv، نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟

حجت‌الاسلام دیرباز: سالیان سال است  که مقام معظم رهبری برنامه اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند و امروز جامعه منتظر اقدام و عمل مسئولان در جهت تحقق  اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است و مسئولان باید جهادی عمل کنند.

کارگران نیز نقش اساسی در رشد تولید و اقتصاد مقاومتی دارند و می‌توانند نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا کنند بنابراین وقتی مبحث اقتصاد مقاومتی توسط رهبری مطرح می‌شود اولین و موثرترین رکن در تحقق آن کارگران، فعالین اقتصادی و کارآفرینان است.

ارومtv، نقش بنگاه‌های کوچک زودبازده تا چه اندازه در تکثیر موقعیت‌های شغلی کارگری و یا مشارکت کارگران در ایجاد کار و کارآفرینی موثر بوده است؟

حجت‌الاسلام دیرباز: در همه جای دنیا بنگاه‌های کوچک و زودبازده نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری دارند، توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده، زودبازدهی و نیاز اندک به سرمایه در تنوع بخشی به اقتصاد و اشتغالزایی تاثیر زیادی دارد.

در کشور ما از زمانی که اجرای بنگاه‌های کوچک مطرح شده است وضعیت اشتغال تا حدود بهبود یافته است اما هنوز با امار زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه هستیم، امیدواریم که مسئولان ذیربط گام‌های موثری را در راستای حل این معضل بردارند.

ارومtv، کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

حجت‌الاسلام دیرباز: همانطور که صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در تلاش هستند با تبلیغات محصولات خود را به عرضه کنند، باید تلاش کنند تا محصولات مرغوب‌تر و با کیفیتی را نیز در اختیار مشتریان قرار دهند.

بنابراین تولید کالای مرغوب و با کیفیت تنها با دستان توانمند کارگران و صاحبان شغل امکان‌پذیر است و آموزش مهارت و مهارت افزایی به توانمندسازی کارگران و در نتیجه به اشتغال پایدار و امنیت شغلی و در نهایت به تولید کالای مرغوب منجر می‌شود.

ارومtv، امنیت شغلی امروزه دل نگرانی بزرگ کارگران است. در مسیر رفع این دل نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

حجت‌الاسلام دیرباز: هر کس در راستای تولید و اقتصاد کشور تلاش کند یک کارگر است، پس در حقیقت همه ما کارگر هستیم و باید برای استقلال و پیشرفت کشورمان کوشش کنیم و چرخ عظیم جوامع بشرى با دست تواناى کارگران در حرکت و چرخش بوده و حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است بنابراین امنیت شغلی آنان باید در اولویت مسئولان قرار بگیرد.

امنیت شغلی کارگران در کشور تا حدی اهمیت دارد که معظم‌له بارها خطاب به مسئولان و کارفرمایان تاکید کرده‌اند، امنیت شغلی که مهمترین دغدغه قشر کارگری است باید مورد توجه قرار بگیرد.

مقام معظم رهبری فرموده‌اند، روابط بین کارگر و کارفرما باید به گونه‌ای تنظیم شود که هم عادلانه باشد و هم منصفانه، در این ارتباط، یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به عادلانه‌تر شدن این روابط کمک کند، بحث امنیت است بنابراین امنیت شغلی باید در اولویت کارفرمایان و صاحبان مشاغل باشد.

تهیه و تنظیم از نجیبه معصومی سرای
.

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=13351

برچسب ها:
مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد