شما اینجا هستید

    آرشیو » ناتوانی شهرداری ارومیه در کنترل سگ‌های ولگرد

مسئله سگ‌های ولگرد در شهر ارومیه به یک وضعیت خطرناک و نگران‌کننده تبدیل و گزارش‌های متعدد از حملات سگ‌های ولگرد نشان‌دهنده ناتوانی شهرداری در مدیریت و کنترل این جمعیت می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درناسسی در روزهای اخیر، مسئله سگ‌های ولگرد در شهر ارومیه به یک وضعیت خطرناک و نگران‌کننده تبدیل شده و حوادث متعددی از حملات سگ‌های ولگرد گزارش شده است که این حوادث به‌تازگی به یک تراژدی تبدیل و منجر به مرگ یک کودک سه‌ساله در ارومیه شد. این وضعیت نشان‌دهنده نقض جدی از سوی سگ‌های ولگرد و ناتوانی در مدیریت و کنترل این جمعیت می‌باشد.

در گزارش‌های اخیر، حوادث مختلفی از حملات سگ‌های ولگرد به افراد شهر ارومیه ثبت شده است. آخرین حادثه درگیری سگ‌ها با یک نوجوان نیز طی روز گذشته رخ‌داده که موجب زخمی‌شدن او شد. این مواقع نشان‌دهنده یک شکاف امنیتی جدی است که نیاز به بررسی و طراحی راهکارهای جدی دارد.

رفتار مناسبی در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد انجام نشد

توماج وحید افشار در گفتگو با خبرنگار درناسسی در خصوص حادثه رخ‌داده و حمله سگ‌های ولگرد اظهار داشت: وظیفه اصلی شورا نظارت و تلنگر بر ایرادات مدیریت شهری است، در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد آن‌گونه که باید رفتار می‌شد نشد که باعث تکرار آن در کمتر از ۱۵ روز و احتمال تکرار آن در ایام آتی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: ورود مدیریت شهری و به‌ویژه معاونت خدمات شهری به برخی حواشی و شاید اهمال شورا در بازگرداندن این قطار به ریل اصلی باعث بروز و تکرار چنین مشکلاتی در شهر شده است.
وحید افشار عنوان کرد: باتوجه‌به اتفاق رخ‌داده و فوت یک کودک بر اثر حمله سگ‌های ولگرد جلسه‌ای تشکیل شد؛ اما طی این جلسه هیچ تذکری کتبی داده نشد و هیچ برنامه‌ای از شهردار در راستای مدیریت موضوع و پیشگیری از حوادث احتمالی خواسته نشد که مغایر خروجی مدنظر مردم از جلسات شورای شهر و مطالبات آنها است.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: نه در شهرهای بزرگ‌تر همچون تبریز و نه در شهرهای کوچک‌تر مانند خوی معضل سگ‌های ولگرد و حیوانات بلاصاحب در این حجم وجود ندارد که باید با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب دراین‌خصوص مرتفع شود.
توماج وحید افشار خاطرنشان کرد: معاونت خدمات شهری باید اهتمام جدی در خصوص ارائه راهکار مناسب انجام دهد.
وی با اشاره به مشکلات عدیده بهداشتی سگ‌های ولگرد برای شهروندان تصریح کرد: واقعیت این است که مشکلاتی همچون سگ‌های ولگرد با جان، سلامت جسمی و آرامش روحی شهروندان سروکار دارد و شاید حتی بسیاری از موارد گزارش نمی‌شوند؛ ولی آسیب‌های کوچک و بزرگ اجتماعی را باعث می‌شوند.

جمع‌آموری و کنترل سگ‌های ولگرد امکان‌پذیر نیست

علی مصطفی‌زاده، سخنگوی شورای شهر ارومیه، در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اظهار داشت: برای جمع‌آوری و کنترل حیوانات بلاصاحب و سگ‌های ولگرد کارگروهی وجود دارد که شهرداری ارومیه در کنار دادستانی و فرمانداری و نیروی انتظامی، سازمان و نهاد مربوطه عضو این کارگروه است که بر اساس سیاست‌گذاری مطرح شده در این کارگروه شهرداری اقدامات مناسب را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه موضوع حمله سگ‌های ولگرد اتفاقی تازه‌ای نبوده و از ابتدا این مشکل وجود داشته است گفت: حمله و آسیب سگ‌های ولگرد باتوجه‌به پذیرش حضور این حیوانات در جامعه همچنان ادامه دارد.

مصطفی‌زاده خاطرنشان کرد: با وسعت ۱۱ هزارهکتاری شهر ارومیه و توسعه شهر و نزدیکی به مناطق روستایی کنترل سگ‌های ولگرد توسط شهرداری کمی با سختی مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: امکان کنترل ورود و خروج سگ‌های ولگرد را وجود ندارد و شهر را نمی‌توان حصار کشید در این میان تاحدامکان مدیریت شهری با اکیپ‌های مخصوص خود اقدام به جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد می‌کند.

 نیاز به راهکارهای مؤثر:

خاطرنشان ‌می‌شود اظهارات سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه، نشان‌دهنده ناتوانی شهرداری در مدیریت این مسئله است. او اظهار کرده که شهرداری توانایی کنترل جمعیت سگ‌ها را ندارد و باید به دنبال راهکارهای جدید و مؤثری جهت حل این مشکل بود. آگاهی از این وضعیت در جامعه به حدی است که انتقادات به شهرداری و شورای شهر ارومیه رسیده است. علی‌رغم افزایش انتقادات و فشارهای جامعه، شهرداری ارومیه به نظر نمی‌رسد توانسته با موفقیت راهکارهای کنترل و کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد را اجرا کند.

باتوجه‌به وضعیت فوری و خطرناک این مسئله، شهرداری ارومیه نیاز دارد تا با همکاری اعضای شورا و نهادهای مردمی، راهکارهایی جدید و مؤثر برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد پیشنهاد و اجرا کند. این شامل برنامه‌های گسترده‌تر برای اصلاح جمعیت سگ‌ها، آموزش به جامعه در مورد رفتارهای مناسب با حیوانات و ایجاد نظام مؤثر برای گزارش حوادث ولگردی است.

وضعیت فعلی سگ‌های ولگرد در شهر ارومیه امری خطرناک و نگران‌کننده است که نیاز به تدابیر فوری و کارآمد دارد. اجتماع از شهرداری و شورای شهر انتظار دارد تا با همکاری مردم و اعضای شورا، راهکارهایی را اجرا کنند تا این وضعیت مهلک به کاهش بیفتد و جامعه در برابر حملات سگ‌های ولگرد محافظت شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14796

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد