شما اینجا هستید

    آرشیو » لانه کردن بیماری‌های پوستی در لباس‌های تاناکورا/ یک آسیب‌ فرهنگی با غفلت مسئولان

استفاده از لباس‌های دست دوم و البسه‌های تاناکورا مورد تایید وزارت کشور نیست اما متاسفانه هر روز شاهد افزایش فروشگاه‌های لباس‌های دست‌دوم یا تاناکورا هستیم که هیچ‌گونه برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ارومtv، استفاده از لباس‌های دست دوم و البسه‌های تاناکورا مورد تایید وزارت کشور نیست اما متاسفانه هر روز شاهد افزایش فروشگاه‌های لباس‌های دست‌دوم یا تاناکورا هستیم که هیچ‌گونه برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد.

مدتی است که خرید و فروش لباس‌های دست دوم (تاناکورا) در ارومیه حتی در مناطق مرفه‌نشین تب داغی به خود گرفته و مشتری‌های این لباس‌ها نه فقط به خاطر مشکلات اقتصادی، بلکه عده زیادی از آنها به دلیل تنوع و جنس به سوی این لباس‌ها کشیده شده واقدام به خرید این لباس‌ها می‌کنند.

لباس های دست‌دوم یا در اصطلاح تاناکورا، به وسیله شبکه‌های متعدد و مختلفی توزیع می‌شوند که شاید نظارت بر آنها از سوی مسئولان ذی‌ربط کمی دشوار باشد.

طبق قوانین وزارت بهداشت، فروش لباس‌های زیر دست‌دوم در هر شرایطی ممنوع است و دیگر لباس‌های دست‌دوم نیز در صورتی که کاملا ضدعفونی شده باشند و از نظر انتقال بیماری‌های واگیر بی‌خطر شده باشند، می‌توانند به فروش برسند اما متاسفانه تاناکورای ارومیه پر از لباس‌های زیر دست دوم است که مشتریان پر پا قرص خودش را دارد که هیچ ابایی از انتقال بیماری از طریق این لباس‌ها را ندارند.

وقتی وارد مغازه‌ای در تاناکورا می‌شوی، آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد گونی‌های بسیار بزرگ لباس است که در گوشه مغازه‌ها تلنبار شده است و لباس‌های مختلف از خردسالان گرفته تا بزرگسالان با نظم خاصی در رگال‌ها چیده شده است.

قیمت مناسب و جنس خوب این لباس‌ها باعث شده است که روز به روز مشتریان زیادی را به خود جذب کنند. حتی تاناکورای ارومیه هر هفته علاوه بر هم‌استانی‌ها، میزبان مهمانی‌هایی از استان‌های هم‌جوار نیز است.

بر اساس گزارشات میدانی از سطح شهر به ویژه تاناکورا و طبق گفته‌های شهروندان، عامل اصلی خریدهای مردمی از این مغازه‌ها گران بودن پوشاک به موازات گران شدن خیلی از کالاها در جامعه است که به راحتی می‌توانند لباس موردنیاز خود را از تاناکورا و یا “بده بستون‌هایی” که لباس دست دوم می‌فروشند، خریداری کنند.

حقوق دریافتی‌ام‌کفاف زندگی‌ را نمی‌دهد/ مجبورم هر‌ازگاهی سری به این مغازه ها زده کیف، کفش و لباس مارک‌دار بخرم

“خانم محمدی” یکی از شهروندان ارومیه‌ای که در حال خرید لباس مارک‌دار در تاناکورای ارومیه بود در این خصوص علت خرید خود از این مغازه‌ها، به خبرنگار اروم‌نیوز گفت: با بالا رفتن قیمت‌ها، حقوق دریافتی‌ام‌کفاف زندگی‌ را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: چندین سال است که توانایی خرید لباس نو را ندارم، بنابراین مجبورم هر‌ازگاهی سری به این مغازه ها زده کیف، کفش و لباس مارک‌دار بخرم.

محمدی بیان کرد: متاسفانه بوی این لباس‌ها پس از چندین بار شستن هم از بین نمی‌رود و وقتی علت بوی این پوشاک دسته دوم را از فروشنده می‌پرسیم، منکر این بو می‌شوند و می‌گویند این بوی مواد ضدعفونی‌کننده است که با یک بار شستن از بین می‌رود.

وارد مغازه‌ای دیگر که می‌شوم، دختر جوانی با یک تیپ خاصی مشغول فروشندگی بود، چندین مشتری هم با ولع خاصی در حال خرید بودند، حرف‌هایی که بین فروشنده و مشتری‌ها رد و بدل می‌شد نشان از رضایت کامل مشتریان از لباس‌های مغازه بود تا جایی که خود نیز راغب شدم تا از این لباس‌ها خریداری کنم اما بوی لباس‌ها اجازه دست زدن به آنها را نمی‌داد.

به اصرار فروشنده که تاکید داشت بوی لباس‌ها مربوط به مواد ضدعفونی کننده است، یکی از بارانی‌ها را که جنسش از لباس‌های دست اول بازار صد مرتبه بهتر بود را تنم کردم که خوشبختانه سایزش اندازه‌ام نبود، بارانی را کنار گذاشته سراغ یکی از مشتری‌ها که اغلب دانش‌آموز و دانشجو بودند رفتم.

خرید لباس مارک‌دار برایمان آرزو شده است
علی در خصوص خرید خود از این مغازه‌ها گفت: جنس این لباس‌ها خیلی بهتر از لباس‌های دست اول بازار است به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که خریدهای زمستانه خود را از تاناکورا انجام دهیم.

وی در جواب سوال خبرنگار در خصوص اینکه آیا از بهداشتی بودن این لباس‌ها اطلاع دارید، بیان کرد: با این شرایط اقتصادی که به زور خرج نان را درمی‌آوریم، خریدن لباس‌ و کفش‌های مارک‌دار به رویاهایمان پیوسته پس مجبوریم از تاناکورا خریدهایمان را انجام دهیم.

مجوزی برای فروش اجناس تاناکورا یا لباس دست‌دوم در ارومیه وجود ندارد

در این راستا، محمدرضا آرمیون رییس‌کل سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز بیان کرد: لباس‌های تاناکورا یا دست دوم، قاچاق و عامل انتقال بیماری هستند و اکنون وزارت بهداشت هیچ‌گونه مجوزی  برای فروش اجناس تاناکورا یا لباس دست‌دوم صادر نکرده است.

وی بیان کرد: این لباس‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و چون وزارت کشور بر روی آنها نظارت ندارد ما نیز آنها را غیربهداشتی و غیراستاندارد تلقی می‌کنیم.
آرمیون تصریح کرد: بنابراین استفاده از آنها اما و اگرهای بهداشتی و قانونی بسیاری را به دنبال دارد که بی‌اطلاعی از آن، بیماری را ارزان به جان می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه، ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه باید با واردکنندگان غیر قانونی پوشاک دست دوم(تاناکورا)برخورد جدی داشته باشند، بیان کرد: جدا از مراکزی که آنان را به نقاط عرضه لباس‌های دست دوم می‌شناختند، این روزها دستفروشان و مناطق جدیدی به این حرفه پیوسته و به صورت غیرقانونی فعالیت دارند.

آرمیون عنوان کرد: این فروشگاه‌ها که لباس دست دوم عرضه می‌کنند، هیچ تاییده‌ای ندارند و ما هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنیم و مرجع برخوردکننده با این موضوع اتحادیه پوشاک است.

وی با بیان اینکه، مردم به دلیل کیفیت بالا و ارزان قیمت بودن این اجناس، آنان را خریداری می‌کنند گفت: اگر لباس های تاناکورا به صورت صحیح ضدعفونی و شسته نشود موجب انتقال بیماری پوستی به فرد مصرف کننده می‌شود که عواقب خطرناکی را در پی دارد.

آرمیون تصریح کرد: برخی عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی ممکن است مدت‌ها بر لباس باقی بماند و با استفاده از لباس دیگران، از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: فروشندگان لباس‌های دست دوم باید مجوز واردات و فروش داشته باشند چرا که در صورت عدم‌جواز واردات قاچاق محسوب شده و با آنان برخورد خواهد شد.

 رئیس اتحادیه پوشاک ارومیه: لباس دست دوم در بازار نداریم

کاظمی در این زمینه گفت: امروز در بازار چیزی به نام لباس استوک یا دست دوم نداریم.

وی بیان کرد: اگر سری به بازار بزرگ تاناکورای ارومیه بزنید مشاهده می کنید لباس نو به فروش میرسد و فقط اسمش تاناکورا مانده اما د راصل لباس های نو است.

کاظمی عنوان کرد: شاید درصد کمی از فروشندگان لباس های تاناکورا یا دست دوم بفروشند که آن هم بسیار ناچیز است.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=11531

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد