شما اینجا هستید

    آرشیو » فصل بهار زمان برداشت گیاهان کوهی/ خطر انقراض گونه‌های گیاهی در آذربایجان‌غربی به صدا درآمد

متاسفانه تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه زنگ انقراض این گونه‌های گیاهی را به صدا در آورده است و انواع گیاهان دارویی و خوراکی را معرض خطر انقراض قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv، استان آذربایجان‌غربی از دیرباز محل رویش انواع گیاهان کوهی بوده و همه ساله در این ایام مردم طبیعت‌دوست استان برای جمع‌آوری این گیاهان روانه کوه و دشت می‌شود و ساعات زیادی را صرف چیدن این گیاهان می‌کنند.

اغلب خانواده‌های این خطه سرسبز نیز در روزهای بهاری با خرید گیاهان کوهی خودرو اقدام به تهیه انواع آش‌ها و غذاها می‌کنند و معتقد هستند که برخی از این گیاهان خاصیت دارویی داشته و برای سلامتی مفید است.

گیاهان کوهی و خودرو چون بدون استفاده از مواد، سموم و کودهای شیمیای در دل طبیعت رشد می‌کنند و با مصرف درست و به جا قادر به درمان برخی بیماری‌ها است اما متاسفانه در این میان عده‌ای بدون هیچ‌گونه تفکر و تاملی به سمت استفاده از این گیاهان یورش می‌برند که این خود بازار تقاضا را افزایش می‌دهد که در این شرایط باید میزان عرضه تامین شود که این مساله خود موجب نابودی گیاهان صحرایی می‌شود. این در حالی است که حجم زیادی از این گیاهان اصلا خاصیت دارویی ندارند بلکه مضر نیز هستند و مردم به دلیل ناآگاهی اقدام به برداشت این گیاهان می‌کنند.

کارشناسان می گویند که در ایران هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که حداقل دو برابر گونه‌های گیاهی موجود در قاره اروپا است اما این فراوانی باعث نمی‌شود که لجام گسیخته به جان آن بیافتیم و به محض سر برآوردن از خاک آن را قلع و قمع کنیم و مجال زندگی کردن حتی کوتاه به آن ندهیم.

براساس گفته‌های رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان‌غربی از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در دل طبیعت استان آذربایجان غربی جای گرفته است که رزماری، اسطوخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن، نسترن، ریواس، اله‌گز، نعناع کوهی، بیزه از جمله گیاهان داروئی خودرو در استان است.

همچنین «دوه دابانی»، «غاز آیاغی»، «یلمیک»، «گندله»، «بولاغ اوتی»، «گلین بارماغی»، «قجی»، «ارمنی قجسی»، «کنگر»، «مندی»، «اوشگون، ««چریش»، «داغ مرزه سی»، «اولیک»، «بولاغ اوتی» و «کهلیگ اوتی»  نیز از جمله گیاهان کوهی است که در این فصل سال سفره‌های مردم استان را معطر می‌کند.

متاسفانه تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه زنگ انقراض این گونه‌های گیاهی را به صدا در آورده است و انواع گیاهان دارویی و خوراکی را معرض خطر انقراض قرار داده است.

برداشت تجاری گیاهان مرتعی خوراکی ممنوع است

سید نبی قائمی در این خصوص اظهار کرد: در صورت مشاهده برداشت گیاهان دارویی و خوراکی خود رو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف با عوامل آن می‌شود.

وی با اشاره به این که حدود ۱۵ تا ۲۰ گونه گیاهی شاخص خوراکی در استان وجود دارد، می گوید: کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغی، انواع تره و پیاز کوهی، بولاغ اوتی، آویشن، از گونه های شاخص گیاهان خوراکی در استان هستند.

قائمی با بیان اینکه ناآگاهی در برداشت، زوال افزایشی و تخریب مراتع را به دنبال دارد، می‌افزاید: برخی از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به دلیل کم‌آگاهی اقدام به برداشتن بی‌رویه و غیر اصولی این گیاهان می‌کنند که این آسیب‌های جدی به انواع موضوع‌ها می‌پردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و تغییرات در سال‌جاری وضعیت مراتع به گونه‌ای است که باید در بهره‌برداری از این نعمت‌های بسیار عالی انجام شود و در برداشت اصولی و صحیح انجام شود.

وی با بیان اینکه گیاهان بهاره باید با توجه به چگونگی رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام شود، عنوا کرد: لازم است مردم از روش‌های نوین برای برداشت برداشتن و برداشتن بی‌رویه خودداری تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد شوند کرد.

قائمی گفت: هرگونه استفاده از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، ریواس، مندی، کوراد، لوشه، موصیر، آویشن، انواع قارچ‌های گوهی و مرتعی، گول‌آغا، شنگ، بولاغ اوتی، لاله واژگون، غازایاقی، انواع میوه و گل درختان اعم از بادام، زالزالک، گلابی وحشی، زرشک و سیب وحشی صرفا با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق با قوانین و مقررات موجود است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تاکید کرد: در صورت مشاهده این تخلفات، برداشت، حمل‌و‌نقل و یا خرید و فروش غیرمجاز بدون اخذ مجوز لازم برابر مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق کالای تلقی شده و به نفع دولت توقیف می‌شود و متخلفین می‌شود یگان حفاظت شهرستان‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

 

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12738

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد