شما اینجا هستید

    آرشیو » سیزده‌بدر پیشینه‌ای به قدمت تاریخ/روز طبیعت امسال متفاوت‌تر از هرسال است

در روز طبیعت امسال متفاوت‌تر از سال قبل است و باید حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داران را حفظ کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اروم‌tv، یک پایان خوش لازم دارد تا همه چیزش کامل باشد، به همین دلیل در آخرین روز از این جشن مردم به دامان طبیعت می‌روند تا سنت سیزده به در را به جای آورند و بهترین خاطره را از روز پایانی نوروز برای خود بسازند. از آداب و رسوم سیزده به در می توان به برپایی پیک‌نیک در دامان طبیعت، سبزه‌گره‌زدن، سپردن سبزه به آب، دورغ سیزده‌بدر و سیزده‌سنگ اشاره کرد.

روز سیزده‌بدر نحس است و باید بیرون رفت

این چنین گفته می‌شود که ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز (۱۲ روز به خاطر اینکه هر یک سال ۱۲ ماه است) دید و بازدید با اقوام، دوستان و آشنایان، روز سیزدهم نوروز را به بیرون از منزل و فضای باز مثل دشت و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و به این نحو نوروز را به پایان می‌رساندند به عقیده ایرانیان روز سیزدهم فروردین روز نحسی و باید از خانه بیرون رفت و تمامی بدی‌ها و نحسی‌ها رو بیرون ریخت.

پخت کوفته و آش از رسم دیرینه مردم آذربایجان است

آمادگی برای مراسم سیزده‌بدر از روز قبل شروع می‌شود و این‌طوری است سیزدهم نوروز عید ورزش و تفرج است روز یا شب پیش، هرکسی به‌قدر وسع و تدارکی برای این‌ روز می‌دید و در قدیم بیشتر خانواده‌ها در آذربایجان پخت کوفته و آش را پیشنهاد می‌دادند بنابراین کوفته‌ها از شب قبل کاملا آماده می‌شود و بعد از سرد شدن، در قابلمه‌های دربسته، در یخچال نگه‌داری می‌کنند روز بعد که همه خانواده در طبیعت هستند، این غذا روی آتش قرار می‌گیرد تا آماده سرو شود پخت  اما در حال حاضر بساط کباب جای خود را به غذاهای سنتی داده است.

لقمه همسایه در روز طبیعت رسمی است برای بیشتر آشنا شدن

معمولا بازار خوردن آجیل بعد از ظهرها است. در این روز قبل از خوردن هر خوراکی آنها که دست و دلبازتر هستند، به قول معروف لقمه همسایه را فراموش نمی‌کنند و از غذای خود، به آنهایی که اطرافشان نشسته‌اند، می دهند همین موضوع باعث بازشدن باب آشنایی با مردمی می‌شود که کناردست خودشان بساط سیزده‌بدر پهن کرده‌اند و یک مکان را برای شاد بودن در این روز انتخاب کرده‌اند.

هر چند سیزده بدر سال ۱۴۰۲ با ایام مبارک “رمضان” ماه میهمانی خدا تقارن دارد و جمع کثیری از افراد برنامه‌ریزی می‌کنند تا ضمن پرداختن به فرایض دینی و نگه داشتن حرمت ماه مبارک رمضان، این روز را در طبیعت و در کنار خانواده‌های خود بگذرانند.

بازی‌های محلی در روز طبیعت

از جمله بازی‌های شاد این روز، وسطی، فوتبال، خیمه‌شب بازی و پانتومیم  هفت سنگ، کبدی (بازی زو) با یک پا است البته درکنار این بازی‌ها مردان خانواده به رقص و پایکوبی نیز می‌پردازند تا به گفته خودشان نحسی سیزده‌بدر را از خود دور کنند.

سیزده‌بدر، سال دگر خونه شوهر

این روز دخترهای دم‌‌بخت برای پیداکردن شوهر سبزه گره می‌زدند و معتقد هستند که تا سال آینده حاجت آنها روا شده و به شرط اینکه این ذکر را در حین انجام گره‌زنی گفته باشند: سیزده‌بدر، سال دگر، خونه شوهر، بچه به بَر.

البته این رسم مختص دختران دم‌بخت نیست، مادران نیز به نیت زیارت، خوشبت‌شدن فرزندان سبزه را گره می‌زنند.

دروغ سیزده در صبح سیزده‌بدر

حالا این وسط یه ماجرای جالب و شاید هم عجیب یکی از آداب سیزده‌بدر وجود داره به نام دروغ سیزده.از آنجایی که آغاز ماه آوریل در تقویم میلادی، که دروغ اول آوریل در آن گفته می‌شود، مصادف با سیزده نوروز است این رسم در میان ایرانیان نیز راه یافته است  که برای ایجاد نشاط و شادی بیشتر جوانان خانواده دروغ‌های شاخ‌دار می‌گویند.

پرتاب سیزده‌سنگ

از جمله رسم‌دیرین در روز طبیعت پرتاب ۱۳ سنگ برای دوری از بلا است که مردان خانواده ۱۳ سنگ را پرتاپ می‌کنند تا بدی‌ها و بلاها از آنان دور شود.

سپردن سبزه به آب

سبزه یکی از مهم‌ترین و بارزترین نماد‌های نوروز است که جایگاهی خاص در سفره هفت سین دارد.
این سبزه در طول تعطیلات نوروزی زینت بخش خانه‌ها و سفره‌های مردم می‌شود و در روز آخر آن را به آب می‌سپارند و به این گونه جشن نوروز را به پایان می‌رسانند.

سیزده‌بدر امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است

همانطور که در بالا ذکر شد امسال روز طبیعت به دلیل مقارن شدن با روز ۱۳ بدر متفاوت‌تر از سال گذشته است و باید حرمت این روز توسط هم‌وطنان نگه داشته شود و با این روز را با «افطاری خانوادگی در طبیعت» گرامی بداریم.

بر اساس گزارش‌های میدانی بیشتر خانواده ها شامگاه امروز گردهم جمع می‌شوند تا هم این سنت قدیمی را زنده نگه داشته و هم از عبادات ماه رمضان عقب نمانند.

سخنان رئیس پلیس راهور را نیز در روز سیزده بدر بشنویم/ اغلب تردد‌ها روز طبیعت در ساعات بعد از انجام می‌گیرد

سرهنگ حجت مشتاق اظهار کرد: امروز کلیه کارکنان پلیس راهور استان جهت ارتقاء امنیت ترافیکی در آماده باش صددرصد هستند و توصیه ما به شهروندان و مسافران این است که با رعایت قوانین و مد نظر قرار دادن تمهیدات پلیس راهنمایی و رانندگی، از وقوع حوادث رانندگی ناگوار پیشگیری کنند.

وی افزود: با توجه به خاتمه تعطیلات نوروز به طور معمول در روز طبیعت عموم هموطنان و شهروندان در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، گردشگاه‌ها حضور می‌یابند و به تفریح می‌‌پردازند در سال جاری  به دلیل تقارن روز ۱۳ فروردین با ایام ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی ما این است اغلب تردد‌ها روز طبیعت در ساعات بعداز ظهر متمرکز و بوستان‌ها، تفرجگاه‌های شهری و مناطق طبیعی حاشیه و اطراف شهرها، با حجم قابل توجهی از تردد مواجه شود.

مشتاق بیان کرد: رانندگان وسایل نقلیه باربری و همچنین وانت‌بارها از حمل و جابه‌جایی مسافر در محل حمل بار جداً خودداری کرده و در صورت حمل مسافر در محل بار ضمن اعمال قانون، اقدامات لازم جهت برگشت دادن خودرو به مبدا حرکت انجام خواهد شد.

وی به رانندگان توصیه کرد: کلیه رانندگان وسایل نقلیه از توقف در خط‌های عبور همچنین توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه‌ها برای عرضه و خرید و فروش کالا که موجب تجمع اشخاص یا وسایل نقلیه در محل یا انحراف دید یا کاهش توجه رانندگان از رانندگی یا احتمال وقوع تصادف شود اجتناب کنند و همچنین از پارک خودرو و از نشستن بر روی رفوژ وسط و کناری معابر و میادین خودداری کنند .

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: شهروندان مراقب کودکان و سالمندان باشند و از رها کردن آنها در کنار راه و بازی کردن بچه‌ها درخیابان‌ها و معابر اصلی در محلی که خانواده‌ها نشسته‌اند جلوگیری کنند

وی اظهار کرد: شهروندان و رانندگان ضمن مدیریت زمان رفت و برگشت، برنامه‌ریزی و زمان برگشت را به ساعات پایانی روز موکول نکرده و با ماموران پلیس راهور همکاری لازم را داشته باشند.

سرهنگ مشتاق با بیان اینکه در روز طبیعت پلیس با تخلفات حادثه‌ساز، سرعت و سبقت‌های غیرمجاز باقاطعیت برخورد خواهد کرد، گفت: شهروندان عزیز از گذاشتن سبزه بر روی سقف، کاپوت یا صندوق عقب خودرو پرهیز کنند زیرا افتادن سبزه در کف خیابان ها باعث لغزندگی و بروز حادثه می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان عنوان کرد: رانندگان از عجله و شتاب پرهیز و با صبر و حوصله در رانندگی از وقوع تصادفات و حوادث ناگوار جلوگیری کنند و با پایبندی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و با مدنظر قرار دادن شعار سال پلیس راهور (نشاط بهار ، پرهیز از خطر ،آرامش در سفر) سفر خوبی را در روز طبیعت برای خود و خانواده شان ایجاد کنند.

کیسه زباله تجریه‌پذیر در ۶ خروجی شهر ارومیه توزیع می‌شود

رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: سیزده فروردین در ۶ خروجی شهر ارومیه، شامل جاده‌بند، جاده اشنویه، جاده مهاباد، جاده انهر، جاده سلماس، جاده چی چست کیسه زباله بین طبیعت‌گردان توزیع می‌شود.

خانی اظهار کرد: ۶ تیم به همراه تشکل‌های زیست محیطی، یگان حفاظت استان و ارومیه، شهرداری ارومیه، بخشداران، دهیاران و سایر علاقمندان به محیط زیست کیسه زباله‌های تجزیه پذیر در بین گردشگران در روز طبیعت توزیع خواهند کرد.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12675

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد