شما اینجا هستید

    آرشیو » سور عیدنوروز را با چهارشنبه‌سوزی تلخ نکنیم

چهارشنبه‌سوری از جمله سنت‌های دیرینه ما ایرانیان است که متأسفانه آداب‌ورسوم زیبای آن رفته‌رفته در حال فراموشی است و انفجار، مواد محترقه و آسیب‌های ناشی از آن چهارشنبه‌سوری رو تبدیل به چهارشنبه‌سوزی کرده است.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری ارومtv، چهارشنبه‌سوری از جمله سنت‌های دیرینه ما ایرانیان است که متأسفانه آداب‌ورسوم زیبای آن رفته‌رفته در حال فراموشی است و انفجار، مواد محترقه و آسیب‌های ناشی از آن چهارشنبه‌سوری رو تبدیل به چهارشنبه‌سوزی کرده است.

سال‌های سال است که چهارشنبه آخر سال دیگر به معنای پریدن از روی آتش نیست؛ بلکه پریدن از روی حادثه است و امروزه با منسوخ‌شدن این آیین قدیمی و جایگزین‌شدن روش‌های پرخطر جدید، چهارشنبه آخر سال از یک سنت دوست‌داشتنی و زیبا به شبی وحشت‌آور تبدیل شده است.

گروهی از افرادی که اقدام به ترقه و نارنجک بازی می‌کنند جوانانی هستند که تحت‌تأثیر محیط و برای نشان‌دادن جسارت و تمایز از دیگران اقدام به این رفتارها می‌کنند و در حالت عادی مشکلی ندارند و این موضوع باعث شده است که امسال در آستانه چهارشنبه آخر سال ۶ نفر از هم‌وطنان خود را به دلیل انفجار مواد محترقه از دست بدهیم.

نگذاریم روزهای پایانی سال به روزهای نگرانی و اضطراب خانواده‌ها تبدیل شود 

حمید بابایی معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار اروم‌نیوز اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به هفته آخر سال دغدغه برخی خانواده‌ها و مسئولین شروع می‌شود چرا که سنتی که در گذشته بسیار خوب بوده است و مردم با روشن کردن آتش کوچکی از روی آن می‌پریدند امروز تبدیل به مواد آتش‌زار و محترقه در خیابان‌ها شده است لذا از جوانان و نوجوانان خواهشمندیم در آستانه سال نو با حوادث ناشی از مواد محترقه کام خود را تلخ نکنند.

وی به خانواده‌ها در آستانه چهارشنبه آخر سال تأکید کرد: در شادی‌ها، فرزندان خود را همراهی کنید تا همیشه نظاره‌گر گل خنده‌هایشان باشید چرا که قطع عضو ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است بااحتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم.

بابایی با بیان اینکه، با ایجاد سروصدایی ناهنجار و مهیب شادکامی خود را به تلخ‌کامی دیگران تبدیل نکنیم، گفت: بازی با مواد محترقه و آتش‌زا ابتدا سلامت خود و سپس سلامتی دوستان و خانواده‌تان را تهدید می‌کند؛ بنابراین مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت انتظامی یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

 

آماده‌باش آتش‌نشانان ارومیه برای چهارشنبه آخر سال/ سال گذشته ۱۰ مورد آتش‌سوزی رخ داد

سرباز رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی با توجه به نزدیک شدن به ایام چهارشنبه آخر سال، آمادگی خود را جهت ماموریت‌های محوله را داشته و در روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند ماه تمامی ۱۰ ایستگاه فعال آتش‌نشانی با بیش از ۸۰ آتش‌نشان به منظور پوشش ایمنی شهر در آماده‌باش کامل بوده و نیز دو تیم سیار در حال گشت‌زنی در سطح شهر ارومیه است.

وی افزود: از دو روز پیش نیز ۱۰ موتورسوار نیز به‌صورت آماده‌باش در سطح شهر حضور دارند، امیدواریم با کمک شهروندان چهارشنبه‌سوری ایمن و بی‌خطری را پشت سر گذاشته و نوروز سال ۱۴۰۲ را با آرامش آغاز کنیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه بیان کرد: آتش‌نشانی ارومیه آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی به مردم در چهارشنبه پایان سال را دارد و افراد در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای می‌توانند با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ مورد حادثه آتش‌سوزی و امداد و نجات در چهارشنبه آخر سال رخ‌داده است، عنوان کرد: از ۱۰ مورد آتش‌سوزی در ارومیه، سه مورد آتش‌سوزی به سبب مواد محترقه و آتش‌بازی بوده است که دو مورد آتش‌سوزی مسکونی و یک مورد آتش‌سوزی فضای سبز شهری بوده است.

سرباز در توصیه به والدین بیان کرد: در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری در رفت‌وآمد، بازی و سرگرمی‌های فرزندان خود داشته باشند و در صورت مشاهده مواد محترقه و یا مشکوک در لوازم فرزندان، این مواد را از منزل خارج کنند.

وی عنوان کرد: شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان از آتش‌زدن لاستیک و کارتن در محوطه مجتمع‌های مسکونی، کوچه‌ها و خیابان‌ها اجتناب کنند تا شاهد حادثه تلخ و ناگواری در آستانه سال جدید نباشیم.

مرکز فوریت‌های پزشکی در آماده‌باش کامل است

رضازاده رئیس فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان غربی نیز از آماده‌باش ۱۰۰ درصدی پایگاه‌ها و نیروهای مرکز فوریت‌های پزشکی خبر داد و گفت: تمامی نیروهای و اکیپ‌های این مرکز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در آماده‌باش کامل هستند‌.

وی افزود: همچنین تمامی مراکز اورژانس‌های تمامی بیمارستان‌های سطح استان به ویژه متخصصان ارتوپدی، چشم و جراحی عمومی مستقر خواهند شد که در صورت بروز حوادث به خدمت‌رسانی به مردم بپردازند.

رضازاده ضمن توصیه‌های لازم به‌منظور کاهش آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی که در چهارشنبه آخر اتفاق می‌افتد تصریح کرد: جوانان باید از استفاده مواد محترقه چه غیراستاندارد چه استاندارد خودداری کنند.

وی ادامه داد: استفاده نادرست از مواد محترقه می‌تواند سبب خسارت‌های جانی و مالی شود که پشیمانی برای جوانان و خانواده ایجاد کنند.

رضازاده گفت: انتظار داریم فرهنگ چهارشنبه‌سوری در بین شهروندان نهادینه شود تا شاهد کاهش حوادث ناگوار باشیم و استرس و دغدغه خاطر آتش‌نشانان در این روز از سال کاسته و روز خوشی را در کنار یکدیگر رقم بزنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12352

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد