شما اینجا هستید

    آرشیو » سرانه فضای آموزشی در آذربایجان‌غربی از آخر اول است/وضعیت بحرانی در مدرسه راه‌شهدای ارومیه

قرار گرفتن در رتبه ۲۹ کشوری، تراکم بالای کلاسی، وجود کلاس‌های کانکسی نشان‌دهنده شکاف عمیق تاریخی در بخش آموزش آذربایجان غربی است.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv، اسمش کلاس درس است، اما شبیه به اتاق محبوس شده‌ای می‌ماند که در آن، دانش‌آموز باید زمان زیادی را دست به سینه نشسته و در بمباران درسی قرار بگیرد.

در کلاس، هیچ‌کس نباید با بغل‌دستی خود صحبت کند و باید همه نگاه‌ها به سمت معلم باشد؛ این شرایط برای کودک دانش‌آموزی است که همه دنیایش در بازی تعریف می‌شود و برایش سخت است زمان زیادی را بدون تحرک بماند. به علاوه اینکه اجبار به حفظ محتوای کتاب درسی که بیش از توان اوست، باعث شده تا زمان برایش در کلاس‌های درس به کندی بگذرد و در نهایت از مدرسه دلزده شود.

کلاس‌های درس به خصوص کلاس‌های مدرسه راه شهدای ارومیه در استان آذربایجان‌غربی نیز از این امر مستثنی نبوده و هر کلاس درسی به دلیل پایین بودن سرانه آموزشی حدود ۴۵ تا ۵۰ نفر را در دل خود جای داده است و این معضل صدای معلمان به خصوص دانش‌آموزان را درآورده است.

متاسفانه قصه گره خورده محرومیت و کمبود امکانات سال‌های سال است که با مردم حاشیه شهر ارومیه عجین شده است، مردمانی نجیب که از بد روزگار به دلیل مشکلات اقتصادی در حاشیه شهر سکونت یافته‌اند، محرومیت‌ها و مشکلات در مناطق حاشیه شهر بسیار است.

تراکم دانش‌آموزان در کلاس و کلاف پیچیده سامان‌دهی‌!

علی‌زاده یکی از معلمان در مدرسه دخترانه راه شهدا ارومیه در خصوص تراکم جمعیت دانش‌‌آموزان در کلاس‌های درس و تأثیر آن بر کیفیت تدریس می‌گوید: وقتی تعداد دانش‌آموز در کلاس درس بیشتر از میزان استاندارد شود، تأثیر منفی بر کار معلم و از سوی دیگر وضعیت کلاس درس دارد به گونه‌ای که معلم باید انرژی زیادی را فقط برای آرام کردن کلاس درس صرف کند و این موضوع باعث افت توان او برای تدریس می‌شود، در چنین شرایطی نمی‌توان از معلمان انتظار داشت که با هنر معلمی خود کلاس درس را کنترل کنند.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان به جای درس خواندن مدام در حال بحث با کناردستی خود هستند بنابراین بی‌تردید با معرفی مطالب جدید درسی همه دانش‌آموزان موضوعات را یاد نمی‌گیرند و نیاز به توضیح بیشتر و رفع ابهام از سوی معلم دارند در این صورت هرچه تراکم دانش‌آموزان بیشتر باشد معلم فرصت و امکان پوشش دادن بیشتر مطالب درسی را با عمق فزون‌تر ندارد و این امر ممکن است به یادگیری کمتر دانش‌آموزان منجر شده و نهایت باعث یادگیری بدون عمق می‌شود.

اینجا دانش‌آموزان به دلیل پایین بودن سرانه آموزشی به سختی مسائل درسی را یاد می‌گیرند

روژان از دانش‌آموزان ممتاز این مدرسه در ادامه صحبت‌های معلمش گفت: درس‌خواندن در این مدرسه خیلی سخت است، پدر و مادرم چندین بار تصمیم گرفته‌‌اند که برای ادامه تحصیل، مرا در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند اما متاسفانه به دلیل عدم توانایی مالی تاکنون موفق به چنین کاری نشده‌ایم.

وی عنوان کرد: به علت شلوغی بیش از حد کلاس فرصت برای دیدن تکالیف همه دانش‌آموزان نیست، همچنین زمان محدود و تعداد زیاد دانش‌آموزان فرصتی برای رسیدگی به مسائل درسی آن‌ها به‌صورت فردی باقی نمی­‌گذارد.

روژان بیان کرد: این در حالی است که توجه به تفاوت‌های فردی در آموزش‌وپرورش نوین بسیار حائز اهمیت است چراکه از هدر رفت استعدادهای دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند و این امر بی‌تردید نیازمند زمان بیشتر و فضای استاندارد آموزشی است که متاسفانه در استان ما به دلیل بی‌توجهی مسئولان کاملا ابتر مانده است.

شرایط دانش‌آموزانی که در کلاس کانکسی درس می‌خوانند بدتر از دیگر دانش‌آموزان است

دلوین دختر زیبا و بانمکی که شاهد صحبت‌های من و روژان بود گفت: هنگام رفت‌وآمد به علت ازدحام جمعیت اغلب بچه‌ها به هم برخورد می‌کنند  و می‌افتند، سال گذشته به دلیل تراکم جمعیت در راه‌پله‌ها خواهرم از پله‌ها افتاد و پایش شکست.

وی در ادامه گفت: پدرم مخالف درس خواندن ما است بنابراین این موضوع را بهانه کرد و دو ماه نتوانستیم در مدرسه حضور داشته باشیم که خوشبختانه با رایزنی‌های مدیر و معاونین مدرسه بار دیگر توانستیم، در مدرسه حضور پیدا کنیم.

دلوین گفت: بچه‌ها در نیمکت­‌ها به دلیل فضای تنگی که دارند مدام به هم می­‌خورند و یا وسایل‌هایشان به زمین می­‌افتد و بخشی از زمان کلاس نیز بر سر این مسائل تلف می‌‌شود.

وی بیان کرد: شرایط دانش‌آموزانی که در کلاس هستند خیلی بهتر از شرایط دانش‌آموزانی است که در کلاس کانکسی درس می‌خوانند، کلاس‌های کانکسی در تابستان گرم و در زمستان سرد است.

علت کمبود مدرسه و دلیل تراکم جمعیت را از مسئولان استانی پیگیر شدیم که هرکدام از آنها توپ را به میدانی دیگری انداختند که در ادامه می‌خوانیم،

اداره کل نوسازی اعتبار دارد اما مکانی برای ساخت مدرسه در این منطقه را ندارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار اروم‌tv، به علت و چرایی عدم ساخت مدرسه جدید در منطقه اسلام‌آباد اشاره کرد و گفت: چندین بار بازدیدی با حضور مسئولان ارشد استانی صورت گرفته است اما متاسفانه زمینی که با استانداردهای مدرسه مناسب باشد در این منطقه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در آخرین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز یکی از خیران به‌نام ارومیه متعهد شد و اعلام آمادگی کرد که مبلغ کلانی برای ساخت مدرسه‌ای در این منطقه پرداخت می‌کند که متاسفانه نبود مکان مانع ساخت و ساز در این منطقه شد.

رحمانی تصریح کرد: اداره‌کل نوسازی مدارس اعتبار لازم برای ساخت مدرسه در منطقه اسلام آباد را دارد اما مکانی مناسب برای ساخت این مدرسه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: بنابراین باید آموزش و پرورش مکان مناسب در اختیار اداره کل نوسازی قرار دهد تا بتوانیم اقدام به ساخت مدرسه در منطقه اسلام‌آباد کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش توپ را به میدان اداره کل اوقاف انداخت

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار اروم‌tv، اظهار کرد: بیشتر منازل مسکونی در منطقه اسلام‌آباد ارومیه به صورت غیرقانونی ساخته است بنابراین مشکل اساسی نبود فضایی با کاربری آموزشی است.

وی بیان کرد: در منطقه اسلام‌آباد قبرستانی با قدمت چندین ساله و متروکه وجود دارد که با هماهنگی‌های لازم با اداره‌کل اوقاف مقرر شده است که در این مکان مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان ساخته شود.

مطهری گفت: این قبرستان حدود ۵۰ سال قدمت دارد و به راحتی می‌توان در آن ساخت و ساز کرد اما متاسفانه به علت وجود چندین قبر با قدمت کمتر از ۳۰ سال مانع این کار شده بنابراین اگر  اداره‌کل اوقاف موافقت کند، این قبرها را به مکانی دیگر انتقال داده و ساخت مدرسه را آغاز خواهیم کرد.

اداره‌کل آموزش و پرورش از اوقاف هیچ درخواستی برای ساخت مدرسه نکرده است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه بیان کرد: اداره کل آموزش و پرورش هیچ درخواستی از اداره کل اوقاف در رابطه با ساخت مدرسه در منطقه اسلام آباد در  قبرستان قدیمی نکرده است.

وی افزود: اگر اداره آموزش و پرورش این مطالبه مردمی را طی نامه‌ای از این اداره کل درخواست کند ما می‌توانیم طی جلسات مختلفی با هماهنگی‌های مدیرکل اوقاف، زمینه ساخت و ساز مدرسه را در این منطقه فراهم کنیم.

پیام آخر؛ لابد شنیده‌اید که شمار دانش‌آموزان هر کلاس می‌تواند از جمله مولفه‌های اثرگذار بر کیفیت آموزش باشد، اگرچه انفجار جمعیتی دهه شصت در تاریخ ایران بی‌سابقه بود و کلاس‌های ۴۰ و حتی ۵۰  نفره می‌توانست عادی‌ترین اتفاق ممکن روی کره زمین باشد اما هنوز هم دانش‌آموزان هر کلاس پرشمارند، این دیگر عادی نیست و بیش از همه نمایانگر بی‌برنامگی و عدم اهتمام برای حل این معضل است.

عقب بودن استان از نظر سرانه استاندارد آموزشی و دیگر شاخص‌های آموزش و پرورش محرز بوده و لازم است تا سهم استان از اعتبارات تخصیصی دریافت و توزیع بودجه و تخصیص مکان برای مدرسه‌سازی هم براساس عدالت‌محوری صورت بگیرد، اما متاسفانه کارنامه اداره کل آموزش و پرورش استان علیرغم تغییرات گسترده در حوزه مدیریت تا‌کنون بسیار ناموفق بوده است.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=13234

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد