شما اینجا هستید

    آرشیو » ساختن خوابگاه دانشجویی همکاری مسئولان را لازم دارد

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه گفت: برای ساخت خوابگاه دانشجویی هم‌افزایی بین مسئولان جهت تخصیص اعتبار لازم و ضروری است

به گزارشپایگاه خبری درنا سسی،  طی هفته گذشته گزارشی در خصوص مطالبات دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه در خصوص خوابگاه دانشجویی و عدم رزرو خوابگاه و مشکلات موجود در پایگاه خبری درنا سسی منتشر شد. در این راستا مدیر امور دانشجویی اذعان کرد مشکلی در خصوص تأمین خوابگاه دانشجویی وجود نداشته و خوابگاه دانشجویی علاوه بر خوابگاه دانشجویی ملکی برای تأمین خوابگاه دانشجویان و استقرار آنان خوابگاه خودگردان داشته و به ارائه خدمات جهت رفاه دانشجویان می پردازد.

در این میان طی تماس مکرر دانشجویان و اعلام نارضایتی از وضعیت موجود دوباره خبرنگار درناسسی پیگیر موضوع بوده و مصاحبه‌ای با دانشجویان و مسئولین مربوطه انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

امیرحسین بهگام دانشجوی ترم سه مهندسی صنایع در خصوص خوابگاه دانشجوی و نحوه ثبت‌نام به خبرنگار درناسسی اظهار کرد: با توجه آغاز سال تحصیلی و شروع کلاس‌های دانشگاه وضعیت دریافت خوابگاه در تاریخ ۲۷ شهریور مشخص شده و مسئولان اعلام کردند بایستی برای رزرو اتاق تا ۲۸ شهریور مبلغ اجاره واریز شود.

وی با ابراز تأسف اعلام کرد: باید توجه داشت که در روزهای پایانی ماه قرار داشته و در این تاریخ اعلامی دانشجویانی که پدر و مادر شاغل دارند حقوقی دریافت نکرده بودند تا بتوانند مبلغ اجاره را واریز کنند.

بهگام در خصوص خوابگاه دانشجویی دانشگاه صنعتی تصریح کرد: چرا دانشگاه صنعتی ارومیه که یک دانشگاه دولتی است به فکر احداث خوابگاه ملکی نیست و آیا مسئولان محترم برای ترم‌های آتی برنامه‌ای دارند؟ یا قرار است هر ترم با افزایش‌های افسارگسیخته اجاره‌بها دانشجویان را سورپرایز کنند.

وی ادامه داد: برای رزرو اتاق در خوابگاه خلیلی قیمت ترمی چهار میلیون تومان یعنی به‌ازای هر اتاق چهار نفر ترمی ۱۶ میلیون اجاره گرفته می‌شود و برای هر واحد تقریباً اجاره‌ای بین ۴۰ الی ۴۸ میلیون گرفته می‌شود که این قیمت منطقی نیست.

بهگام در خصوص عدم تعهد خوابگاه دانشگاه صنعتی ارومیه اذعان کرد: دانشگاهی که تعهد خوابگاه ملکی ندارد چرا در دفترچه انتخاب رشته مطرح نکرده تا دانشجویی که قصد انتخاب رشته دارد اطلاع کافی از نحوه ثبت‌نام و تأمین محل اسکان دریافت کند. بعد انتخاب رشته و قطعی‌شدن دانشجو زمانی اقدام به ثبت‌نام می‌کند متوجه شرایط می‌شود.

وی در خصوص دریافت چک برای خوابگاه عنوان کرد: دانشگاه برای وصول مطالبات خود نیاز به چک ندارد در این راستا ساکنین خوابگاه دانشجویی دانشگاه هستند و هدفشان از پرداخت این مبالغ سکونت در خوابگاه بوده و جایی فرار نمی‌کنند که از آنها چک و تضمین و تعهد گرفته شود.

این دانشجو از بابت پرداخت حق ایاب‌وذهاب به مبلغ ۸۰ هزار تومان به‌ازای هر ترم شاکی بود و گفت: متأسفانه هر دانشجو مجبور است هر ترم مبلغی به میزان ۸۰ هزار تومان به‌عنوان هزینه ایاب‌وذهاب پرداخت کند این مبلغ حتی از دانشجویانی که  از این خدمات استفاده نکنند نیز دریافت می‌شود که به‌دوراز عدالت و انصاف است.

وی در پایان درخواست کرد: امیدوارم با کمک رسانه و مسئولان محترم شهر ارومیه و با همکاری مدیران دانشگاه صنعتی ارومیه این مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود تا دانشجویان به‌خاطر نیاز اولیه‌شان از تحصیل منصرف نشوند.

کمبود خوابگاه ملکی  معضل دانشجویان دانشگاه صنعتی

حامد قدیری دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به رفع‌شدن فعلی خوابگاه دانشجویی و استقرار دانشجویان سال تحصیلی امسال به خبرنگار درناسسی اظهار کرد: باتوجه‌به سعی و تلاش بسیار و قدرانی از زحمات بی‌شائبه رئیس امور خوابگاه دانشجویی آقای عبدیلی در حال حاضر مشکلات دانشجویان رفع و خوابگاه برای سال تحصیلی امسال رزرو شدند.

وی با اشاره به اینکه تأمین خوابگاه برای امسال به‌عنوان یک مسکن عمل شد عنوان کرد: درد کمبود خوابگاه ملکی برای دانشگاه صنعتی همچنان باقی‌مانده و به طور عملی اراده‌ای برای حل مشکل اساسی خوابگاه وجود ندارد و برای ترم آینده با مشکلی فراتر از این مواجه خواهیم بود.

قدیری یادآور شد: باتوجه‌به تورم اقتصادی جامعه و افزایش قیمت‌ها به طور حتم سال آینده با افزایش اجاره‌بها خوابگاه‌های خودگردان مواجه خواهیم بود و به طبع آن هزینه رزرو برای دانشجویان نیز افزایش خواهد یافت.

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه اذعان کرد: بایستی مسئولان مربوطه اهتمام جدی در خصوص تأمین بودجه از طریق وزارت علوم برای ساخت‌وساز خوابگاه ملکی داشته باشند در این راستا ۵۰ درصد بودجه از طریق وزارت علوم و مابقی را می‌توان از بودجه عمرانی دانشگاه تامین کرد.

قدیری ادامه داد: برای ساخت خوابگاه دانشجویی نیز می‌توان از ظرفیت خیرین استفاده که این اقدام می‌توانند باری سنگین از دوش خانواده‌های دانشجویان برداشته و دانشجویان بدون دغدغه و نگرانی به تحصیل ادامه دهند و به‌خاطر عدم تامین هزینه خوابگاه به فکر انصراف از تحصیل نباشند.

وی با اشاره به تورم اقتصادی گفت: دانشجویان بسیاری زیر فشار مالی بوده و تامین هزینه برای رزرو غذا که ترمی در حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و چهار میلیون برای خوابگاه شرایط را برای دانشجویان سخت کرده است.

قدیری ادامه داد: ۲۵۰۰  دانشجوی بومی و غیربومی در دانشگاه صنعتی ارومیه مشغول به تحصیل هستند و هر دانشجو مجبور به پرداخت مبلغی به میزان ۸۰ هزار تومان است که دریافت این مبلغ از دانشجویانی که از این خدمات استفاده‌ای نمی‌کنند یک کلاهبرداری است که بایستی دراین‌خصوص تدابیر مناسبی اندیشه شود.

وی در خصوص احداث خوابگاه ملکی دانشگاه صنعتی ارومیه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ کلنگ احداث خوابگاه به زمین زده شد؛ اما تاکنون هیچ اقدامی دراین‌خصوص انجام نشده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت تخصیص اعتبارات امسال

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه مجتبی مختاریان در خصوص خوابگاه دانشجویی و شرایط آن به خبرنگار درناسسی گفت: دانشگاه صنعتی ارومیه دارای دو خوابگاه دانشجویی ملکی دخترانه و پسرانه است که این خوابگاه‌ها داری ظرفیتی محدود بوده و برای دانشجویان رتبه بالا، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و برخی از دانشجویان بی‌بضاعتی که قدرت پرداخت هزینه خوابگاه خودگردان را نداشته و به دانشگاه معرفی می‌شوند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای اسکان دانشجویان خوابگاه دانشجویی خودگردان وجود داشته که این خوابگاه‌ها زیر نظر دانشگاه صنعتی بوده و مبالغی برای از دانشجویان دریافت می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه در خصوص اقدامات انجام شده برای ساخت خوابگاه ملکی تصریح کرد: باتوجه‌به تدابیر دولت سیزدهم اولویت اول دولت اتمام پروژه‌های ناتمام بوده و برای پروژه جدید اعتباری تخصیص داده نمی‌شود .

وی ادامه داد: بررسی‌ها و مطالعات لازم در خصوص احداث خوابگاه دانشجویی ملکی انجام شده؛ اما طی سال گذشته سازمان برنامه‌وبودجه به دلیل احداث پروژه جدید با این موضوع موافقت نکرده و اعتبار لازم را تخصیص نداده است.

مختاریان گفت: برای تامین بودجه جهت ساخت خوابگاه دانشجویی یک عزم جدی و هم‌افزایی از سوی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس لازم است که از سازمان برنامه بودجه درخواست تامین اعتبار برای ساخت و احداث خوابگاه ملکی انجام شود.

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه در خصوص دریافت مبلغ از دانشجویان برای ایاب‌وذهاب عنوان کرد: هیچ‌گونه اجباری برای پرداخت این مبلغ وجود ندارد و هر دانشجویی که از خدمات استفاده‌ای نمی‌کند به مدیریت اعلام کرده و مبلغ ایاب‌وذهاب را پرداخت ننماید.

مختاریان خاطرنشان کرد: طی امسال هیچ دانشجویی به دلیل عدم پرداخت هزینه خوابگاه دانشجویی اقدام به انصراف تحصیلی نکرده و دانشگاه صنعتی تحت هر شرایطی حامی دانشجویان بی‌بضاعت بوده و درجهت رفع مشکلات دانشجویان بی‌بضاعت اهتمام ویژه‌ای دارد.

خاطرنشان طی پیگیری خبرنگار درناسسی و اهتمام ویژه دبیر شورای صنفی و مسئولان خوابگاه دانشجویی در حال حاضر مشکلی در خصوص تامین خوابگاه و رزرو محل اسکان برای دانشجویان وجود ندارد و تدابیر لازم جهت تامین خوابگاه خودگردان دانشجویان ورودی جدید نیز اتخاذ شده است در این راستا خبرنگار درناسسی پیگیر احداث خوابگاه ملکی و تخصیص اعتبار از سازمان برنامه‌وبودجه از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14643

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد