شما اینجا هستید

    آرشیو » رسانه‌ها در تبیین حادثه بمباران شیمیایی سردشت خوب عمل‌نکرده‌اند

بعد از گذشت 36 سال فاجعه هولناک سردشت و بیماران شیمیایی توسط رژیم بعثی عراق در حال حاضر دردهای مصدومان شیمیایی التیام نیافته و هنوز مصدومان شیمیایی با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند.

به گزارش پایگاه خبری اروم tv، نامش سردشت است شهری زیبا و خوش آب و هوایی که در جنوب غربی استان آذربایجان غربی قرار دارد ۳۶ سال از جنایت صدام علیه مردم سردشت می گذرد؛ جنایتی که اولین مورد حمله شیمیایی بعد از جنگ اول جهانی بود و کودکان آن روز، مردان امروز هستند که اثرات این جنایت را هم اکنون بر دوش می کشند.

حوالی ساعت چهار بعدازظهر یک روز تابستانی، بچه‌ها با هیاهوی کودکانه‌شان در کوچه بازی می‌کردند. پدران بر سر زمین و مادران نیز در بازار مشغول خرید در آن هوای نه چندان گرم، از دور صدای غرش هواپیماهای جنگی به گوش رسید و همه فکر کردند که مانند دفعات قبل است. اما انگار برای لحظاتی زمان ایستاد و صدای مهیب همراه با دود هر گونه واکنشی را از انسان‌ها سلب کرد.

“سردشت” نخستین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان

چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ از سوی نیروی هوایی رژیم بعثی عراق با هفت بمب خردل مورد اصابت قرار گرفت. ۲ بمب در بازار شهر، ۲ بمب در منطقه مسکونی و سه بمب دیگر نیز در باغ‌های مجاور شهر فرود آمد. انگار بر در و دیوار شهر مرثیه مرگ سراییده باشند.از شهر ۱۲ هزار نفری سردشت، ۱۳۰ نفر در دم به شهادت رسیدند و این جنایت هولناک بیش از هشت هزار نفر مصدوم شیمیایی بر جای گذاشت  سردشت شهری مظلوم که به عنوان نخستین شهر دنیا مورد حمله شیمیایی بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون‌ منع سلاح‌های شیمیایی لقب گرفت و به خاطر این جنایت دشمن، این روز به عنوان «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبیدر حال حاضر ۳۶سال از جنایت ناجوانمردانه صدام علیه مردم مظلوم سردشت می گذرد؛ جنایتی که اولین مورد حمله شیمیایی بعد از جنگ اول جهانی بود هم اکنون» نامگذاری شد.

رحیم واحدی دبیر انجمن مصدومان شیمیایی سردشت اظهارداشت: در آستانه ۳۶ امین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رخ داد قرار داریم .
وی ادامه داد: گازی که در بمباران شیمیایی سردشت مورداستفاده قرار گرفت گاز خردل کثیف بود و این گاز ترکیبی از گاز خردل و آرسنیک بوده و این ترکیب در محیطی که مورداستفاده قرار گیرد باعث افزایش تلفات و تعداد مصدومان می‌شود.
واحدی با بیان اینکه بعد از گذشت ۳۶ سال این حادثه هولناک در حال حاضر هنوز تعداد زیادی از مصدومان شیمیایی در شهرستان سردشت شناسایی نشده است.
وی اضافه کرد: تعداد مصدومان شیمیایی شناسایی شده در حال حاضر باتوجه‌به تحریم‌های که توسط کشورهای غربی ایجاد شده با کمبود دارو مواجه هستند.
دبیر انجمن مصدومان شیمیایی در سردشت عنوان کرد: مصدومان شیمیایی در حال حاضر ۳۶ سال است با مشکلات ریوی و بیماری پوستی و چشمی درگیر هستند و درد آنان طی این مدت التیام نیافته است در این میان با وجودداشتن این مشکلات با وجود کمبود دارو و مشکلات دیگر به‌مرورزمان مشکلات اعصاب و روان بر آنان حاکم شده و آرامش را از خانواده‌های آنان نیز ثابت کرده است.
وی تصریح کرد: تورم در جامعه ایرانی مشکلات جانبازان و مصدومان شیمیایی را دوچندان کرده است.
دبیر انجمن مصدومان شیمیایی با اشاره به اینکه احیای حق مظلوم توسط یک ظالم بر او ایجاد شده از دیگر موارد و مشکلات مصدومان شیمیایی است گفت: این اتفاق در اواخر قرن بیستم رخ‌داده است زمانی که محیط‌زیست نیز در این زمان برای خود مدافعانی داشته است و در این زمان از کارهای شیمیایی علیه مردم مظلوم استفاده شده است.
واحدی تأکید کرد: ما انتظار داریم متولیان امر و انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که به دنبال حقوق بشر هستند در کمک‌کردن به انجمن مصدومان شیمیایی در شناسایی تجهیز رژیم عراق برای استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ عراق سهیم باشند.
وی گفت: از لحاظ حقوق بین اعمال کسی که دچار چنین اقداماتی می‌شوند باید بی کیفر نمانند و جواب‌گو باشند.
واحدی خاطرنشان کرد: دادگاهی در شهر لاهه طی هفته گذشته توسط جانبازان شیمیایی در حال تشکیل است و ما مطمئن هستیم این پرونده به نفع مردم ایران حاکم خواهد شد و کسانی که باعث ایجاد این جنایت علیه مردم مظلوم شده‌اند بی کیفر نمانند.
وی با اشاره به اینکه سردشت در حدود هشت هزار مصدوم شیمایی دارد بیان کرد: تعداد ۱۶۰۰ نفر به‌عنوان جانباز شیمیایی شناسایی شده‌اند و در حدود بیش از ۵۰۰ نفرعضو انجمن مصدومان شیمیایی سردشت هستند.
واحدی اضافه کرد: انجمن باتوجه‌به شرایطی که بر مصدومان حاکم است به ارائه خدمات پرداخته و منعکس‌کننده مشکلات مصدومان به نهادهای دولتی و بین‌المللی است .
وی با انتقاد از رسانه عنوان کرد: باتوجه‌به بمباران شیمیایی سردشت اقدامات مؤثری در رسانه جهت انتقال مشکلات مصدومان و فاجعه بیماران در سطح بین‌المللی انجام نشده و انعکاس اخبار منوط به هفتم تیر و سالروز بمباران شیمیایی بوده است.
واحدی ادامه داد: جانباز شیمیایی در ۳۶۵ روز سال دچار مشکلات ریوی و تنفسی است و دستگاه اکسیژن‌ساز به طور دایم باید کنار مصدوم شیمیایی قرار داشته باشد.
وی تأکید کرد: اگر رسانه در این امر مهم به‌خوبی عمل می‌کرد و مشکلات را به جامعه جهانی انتقال می‌داد به طور مطمئن جایگاه سردشت بیش از این بود چرا که حادثه هولناک کاست و هیروشیما توسط رسانه‌ها مطرح شد اگر سردشت در رسانه‌ها به‌خوبی مطرح می‌شد حلبچه‌ای به وجود نمی‌آمد.

پایان پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=13843

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد