شما اینجا هستید

    آرشیو » جدال برای تهیه گوشت مرغ در ارومیه / پای نظارت می‌لنگد؟!

کمبود شدید گوشت مرغ در بازار و عدم ثبات قیمت این محصول در کنار عدم نظارت‌ها، مشکلاتی را برای مردم ارومیه به‌وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv، چند روزی است که کمبود و گرانی گوشت مرغ در ارومیه باز هم خبرساز شده و مردم و مرغ‌فروشی‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

داستانی که هر چند یک بار در ارومیه آغاز شده و گویا حالا حالاها ادامه دارد، ماجرای این داستان از این قرار است که ابتدا مرغ در بازار کمیاب می‌شود و پس از مدتی قیمت آن بالا می‌رود، با افزایش قیمت مرغ بازار آرام می‌گیرد و مشکل کمبود مرغ در بازار مرتفع می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا پلی برای افزایش قیمت مرغ باشد.

هر کیلو مرغ گرم تا اوایل اسفند ماه سال گذشته ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما از اواسط اسفندماه قیمت هر کیلو مرغ گرم به ۶۳ هزار تومان رسید، به دلیل تقاضای بیشتر مردم، آرام آرام قفسه‌های مرغ‌فروشان با کمبود گوشت مرغ مواجه شد، چند روز بعد کمبود، قیمت مرغ تا ۷۵ هزار تومان بالا رفته و دوباره کمبود مرغ در بازار حاکم شد تا جایی که اکنون مرغ گرم در صورت پیدا شدن تا ۹۵ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

در چنین روزهایی شعار مسئولان شده است، “مردم گرانفروشی را گزارش دهند.

ضعف مدیران درگیر ماجرای مرغ در چند روز اخیر کاملا مشخص شده است و استاندار آذربایجان‌غربی باید پاسخگوی ضعف مدیران خود باشد که چرا پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروزی و مشکل تامین مرغ در استان همچنان ادامه دارد، این مساله نشان می‌دهد استاندار با وجود تلاش‌های فراوان صورت گرفته، در به راه انداختن مدیران خود ناکام مانده است و مرغ هم همانند کالاهای دیگر به یک کالای لوکس برای مردم تبدیل شده است.

سفره‌های مردم کوچک‌تر شده است/ مسئولان مشغول چه کاری هستند

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار اروم‌tv، گفت: مردم توان خرید گوشت قرمز و ماهی را ندارند و فقط مرغ است که آن هم به خاطر گران شدنش، کمتر می‌توانند آن را بخرند. سفره اقشار کم‌درآمد با این سیاست‌های غلط و گرانی‌ها کوچک و کوچک‌تر شده و کسی هم پاسخگو نیست.

وی افزود: روز گذشته برای تهیه گوشت مرغ به خیابان ولیعصر ارومیه مراجعه کردم متاسفانه بیشتر مغازه‌ها بسته بودند و در برخی از مغازه‌ها نیز گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی شده و با قیمت گزاف به فروش می‌رسید.

شهروند دیگری نیز با گلایه از کمبود مرغ و همچنین قیمت‌ بالای آن گفت: در تعطیلات عید نوروز گوشت مرغ به وفور در مغازه‌های شهر پیدا می‌شد اما در کمال ناباوری، مردم برای خرید مرغ منجمد صف بسته بودند، اولا باید بگوییم که این صف‎های طولانی برای خرید اقلام ضروری در شأن مردم این شهرستان و ایران اسلامی نیست و سؤال من و اکثر هم‌وطنان از مسئولان متولی این است، واقعاً آن‌ها مشغول چه‌کاری هستند؟

وی بیان کرد: اکنون ماه مبارک رمضان است و مسئولان باید هوای هم‌وطنان خود را بیشتر نگه دارند اما متاسفانه افزایش یک باره قیمت مرغ باعت حذف آن از سفره‌ها شد تا این سفره‌ها بیش‌ از پیش کوچک شده و چیزی جز نان خالی در آن‌ها یافت نشود و این واقعیت تلخی است که اقشار کم‌درآمد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

فاصله قیمت مصوب گوشت مرغ با قیمت تمام شده خیلی زیاد است

پس از پیگری مشکل و معضل کمبود مرغ در ارومیه، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: چون در استان آذربایجان‌شرقی جوجه‌ریزی کمتر از استان ما است، مقداری از تولید ما به شهر تبریز روانه می‌شود و از طرف دیگر فاصله قیمت مصوب با قیمت تمام شده خیلی زیاد است و برای مرغدار واقعا صرف نمی‌کند به این قیمت اعلامی تولید و عرضه کند.

مویدزاده بیان کرد: طبق تصمیم ستاد تنطیم بازار روزهای آینده با تامین گوشت مرغ گرم و منجمد سپری و مدیریت خواهد شد و از اواسط اردیبهشت ماه بهشت ماه مرغ به وفور تولید و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: علت بسته بودن تعدادی از مغازه‌ها هم به علت کمبود مرغ نیست ؛ در روزهای منتهی به سیزده بدر هم در میدان ولیعصر ارومیه یک واحد مرغ فروشی به علت گرانفروشی توسط بازرسین تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی پلمب شد و چند واحد دیگر نیز توسط اداره کل دامپزشکی به علت عدم رعایت ضوابط بهداشتی و احتکار پلمب شده است که پرونده های آنان جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده و در دست رسیدگی است.

همه اینها در حالیست که طبق آمارهایی که متولیان امر می‌دهند ارومیه در زمینه تولید مرغ کمبودی ندارد اما مشخص نیست چرا چرخه توزیع مرغ و نظارت‌ها بر این چرخه قادر نیست جلوی تکرار این داستان را بگیرد.

مدیران مربوطه در این قضیه باید با هوشمندی، ظرافت و برنامه‌ریزی دقیق عمل می‌کردند، اگر مرغ در بازار وجود دارد پس چرا در مغازه‌ها توزیع نمی‌شود؟ اگر مغازه‌ها توزیع نمی‌کنند پس چرا با آن‌ها برخورد صورت نمی‌گیرد؟ این حق طبیعی مردم است که در این زمینه مطالبه‌گری کنند.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12782

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد