شما اینجا هستید

    آرشیو » تفاوت عجیب قیمت میوه در ارومیه/ گره بازار با پشت میز نشینی و شعار باز نمی‌شود

در آستانه عید نوروز قیمت میوه‌ها در نقاط مختلف شهر ارومیه متفاوت بوده و مسئولان مربوطه نیز هیچ نظارتی بر قیمت‌های سلیقه‌ای مغازه‌داران ندارند.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv، با سرزدن به میوه فروشی‌ها و فروشگاه‌های بالا و پایین شهر می‌توان شکاف طبقاتی را به خوبی درک کرد، بسیاری از میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و بیشتر مردم نظارگر هستند و توان خرید ندارند.

در این راستا برای تهیه گزارش میدانی از  میوه‌ فروشی‌های سطح شهر، نخست به میوه‌ فروشی مشهدی حسین در منطقه المهدی می‌روم، آنچه که بیشتر به چشم می‌خورد پرتقال‌های رنگ و رو رفته بر روی جعبه‌ها و سبزی‌های خوش عطری است که فروشنده با چهره‌ای خندان منتظر مشتریانی است که شاید بیشتر آنان تنها به پرسیدن قیمت میوه‌ها بسنده می‌کنند.

با صاحب مغازه در خصوص قیمت صیفی‌جات و میوه‌ها صحبت می‌کردم که چند تن از اهالی این منطقه برای خرید وارد مغازه مشهدی حسین شدند یکی از آنها قیمت سبزیجات را جویا شد و دیگری هم قیمت سیب و پرتقال را، مشتری پس از شنیدن قیمت پرتقال اعتراض کرد و گفت: همین میوه‌ها در کمربندی خاتم‌الانبیا حداقل دو هزار تومان کمتر از این مغازه است. پس از گفتن این جمله بلافاصله مغازه را ترک کرد.

پس از رفتن مشتری علت متفاوت بودن قیمت میوه‌ها را از مشهدی حسین جویا شدم، این فروشنده گفت: ماهی چند صد میلیون تومان اجاره مغازه پرداخت می‌کنم به همین دلیل مجبور هستم میوه‌ها را بالاتر ازقیمت دستفروشان بفروشم.

وی بیان کرد: پرتقال مرغوب و درجه یک در این منطقه به سختی به فروش می‌رسد بنابراین بیشتر میوه‌های درجه دو و سه در این منطقه عرضه می‌شود.

مشهدی حسین بیان کرد: پرتقال درجه دو در میادین عرضه میوه و سبزیجات حدود هشت تا ۱۰ هزار تومان است و فروشنده حق دارد ۳۰ درصد بالاتر از قیمت خرید آن را به فروش برساند اما متاسفانه به دلیل درآمد کم، توانایی خرید مردم خیلی پایین است.

وی عنوان کرد: اکنون وانت‌های سیار به ویژه در نقاط حاشیه‌ای شهر پرطرفدار هستند و با شکستن قیمت میوه موجب کسادی بسیاری از مغازه‌داران شده اند که به نظر می رسد، ایجاد بازار روزهای متعدد گره‌گشای بسیاری از این مشکلات است.

راهی منطقه شیخ‌تپه می‌شوم در مغازه‌های این منطقه، برای هر نوع سلیقه و ذوقی، میوه وجود دارد آنهم با قیمت گزاف و باور نکردنی.

گزارش میدانی از مناطق مختلف شهر حاکی از آن است که قیمت میوه و تره‌بار در شمال بالا و پایین شهر آن تفاوت معنا‌داری دارد. اگرچه برخی از مغازه‌های فروش میوه و سبزی هزینه بالای اجاره بها را عامل این مسئله می‌دانند اما با حساب میزان فروش روزانه به نظر می‌رسد زیاده‌خواهی فروشندگان بی‌تاثیر نیست.

وارد مغازه که می‌شوی چشممان به میوه‌هایی می‌خورد که حتی نام آنها را نیز بلد نیستیم و تا به حال آنها را ندیدیم و هیچ تصوری از طعم آنها ندارم.

اختلاف قیمت میوه در مغازه‌ها بسیار زیاد است گاهی تفاوت قیمت از ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان در هر کیلو هم عبور می‌کند که ظاهرا قیمت میوه در این منطقه بیشتر از کیفیت آن است.

درد دل با مردم/ چند ماهی است که میوه نخورده‌ایم

به سراغ چند شهروند می‌رویم تا گلایه‌های این نا به سامانی را از زبان آنها بشنویم.

محمد نقی‌پور در خصوص قیمت‌های فضایی میوه عنوان کرد: قیمت میوه‌ها در غرفه‌هایی میوه‌فروشی‌ها متفاوت است، دستفروشان سیب درجه دو را ۲۰ هزار تومان و درجه یک را ۳۰ هزار تومان می‌فروشند.

نقی‌پور تصریح کرد: به نظر می‌رسد نظارتی بر بازار عرضه میوه در استان وجود ندارد چراکه تفاوت قیمت ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان یک میوه باکیفیت یکسان قابل هضم نیست.

سجادی دیگر شهروند ارومیه‌ای در این باره بیان کرد: پول کارگری و بخور و نمیر حقوقمان تنها کفاف خورد و خوراک ساده را می‌دهد  توانایی خرید میوه را ندارم و در این خصوص شرمنده زن و بچه‌ام شده‌‌ام.

اعمال سلیقه‌ای میوه توسط میوه‌فروشان

آرنگ‌پور رییس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه با اشاره به قیمت پرتقال در میدان اظهار کرد: در حال حاضر قیمت پرتقال درجه دو هشت تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: همچنین قیمت  پرتقال مرغوب نیز از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بر اساس کیفیت آن متغییر است.

ارنگ‎‌پور در خصوص علت متفاوت بودن قیمت میوه در سطح شهر گفت: متاسفانه نظارت کافی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد و قیمت‌ میوه‌ها توسط میوه‌فروشان به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

آرنگ‌پوربا بیان اینکه عدم درج قیمت در کنار اقلام متعدد میوه تخلف است و با آن برخورد شود، افزود: همچنین نباید از نقش دلالان در نوسان قیمت غافل شد، دلالانی که میوه را از میدان میوه و تره بار می‌خرند و باقیمت بالاتر به مغازه‌دار می فروشند و این خود عامل اصلی افزایش قیمت میوه است.

وی  در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی در عرضه میوه شب عید در بازار استان وجود ندارد.

انتها ی پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12176

برچسب ها:
مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد