شما اینجا هستید

    آرشیو » تصویب یک‌میلیارد و۵۰۰میلیون تومان برای تقویت زیرساخت قره کلیسا چالدران

به گزارش ارومtv، نشست حفاظت و مرمت کلیسای ثبت جهانی تادئوس مقدس یا همان قره‌کلیسا چالدران با حضور مرتضی صفری، مدیرکل و داوود فرازی، معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شرلی آودیان، مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران و تعدادی دیگر از اساتید دانشگاه و کارشناسان این اداره کل در ارومیه […]

به گزارش ارومtv، نشست حفاظت و مرمت کلیسای ثبت جهانی تادئوس مقدس یا همان قره‌کلیسا چالدران با حضور مرتضی صفری، مدیرکل و داوود فرازی، معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شرلی آودیان، مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران و تعدادی دیگر از اساتید دانشگاه و کارشناسان این اداره کل در ارومیه برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: امسال برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا چالدران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تصویب شده است.

مرتضی صفری اظهار کرد: زندگی مسالمت‌آمیز پیروان اقوام و ادیان در ایران اسلامی و برگزاری مراسم مذهبی آنها در کشور، نشان از احترام به حقوق پیروان مذاهب و ادیان در جمهوری اسلامی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: برگزاری مراسم مذهبی به ادراک برای شصت و نهمین سال متوالی و با حضور ارامنه سراسر جهان در قره‌کلیسا نمود عینی احترام به حقوق مذاهب و ادیان در ایران بوده که باید در ابعاد گسترده نسبت به پوشش رسانه‌ای این مراسم پرداخت.

او با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا چالدران گفت: با همکاری پایگاه ملی کلیساهای ایران باید نسبت به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و اقامتی در اطراف این کلیسا اقدام کرد چرا که سالانه مسافران خارجی بسیاری برای زیارت این مکان مقدس به ایران سفر می‌کنند.

صفری خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان در طول ایام سال میزبان مسافران بود و میزبانی از مسافران تنها به ایام خاصی مانند نوروز، مراسم بادراک و… محدود نباشد.

ثبت ملی ۳۴ کلیسا در آذربایجان غربی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این مراسم اظهار کرد: آذربایجان غربی از گذشته تا به امروز سرزمین اقوام و ادیان مختلفی بوده که زندگی مسالمت‌آمیزی را در کنار یکدیگر داشته‌اند.

داوود فرازی افزود: در سطح استان یک هزار و ۷۷۰ اثر ثبت ملی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ اثر مربوط به بناهای تاریخی بوده و از این تعداد ۳۴ اثر مربوط به کلیساها است.

او ادامه داد: در این میان قره‌کلیسا یکی از بناهای باارزش و فاخر در استان بوده که شهرت جهانی داشته هر ساله اعتبارات خاصی برای حفاظت و مرمت آن در نظر گرفته می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: هر ساله ارامنه جهان در این کلیسا دور یکدیگر جمع شده و مراسم مذهبی بادراک را برگزار می‌کنند.

پیروان ادیان و مذاهب آزادانه در ایران مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران در این مراسم گفت: برگزاری مراسم مذهبی بادراک در قره‌کلیسا برای شصت و نهمین دوره نشان‌دهنده این موضوع است مسئولان جمهوری اسلامی هیچگاه تبعیضی در بین پیروان اقوام و ادیان قائل نشده و آنها همانند مسلمانان برنامه‌های مذهبی خود را اجرا کنند.

شرلی آودیان با اشاره به اهمیت حفاظت از قره‌کلیسا چالدران افزود: در ۱۵ سال گذشته پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران برای افزایش تعامل با مردم محلی، مسئولان و نهادهای مذهبی تلاش کرده تا از ظرفیت آنها برای حفاظت از قره‌کلیسا استفاده کند.

او ادامه داد: تهیه بیش از ۳۰۰ عکس از قره‌کلیسا و چاپ آن کتابی با عنوان کلیساهای ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی از جمله اقدامات انجام شده برای معرفی این کلیسا اشاره کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته باهدف تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا اقداماتی مانند ایجاد فضاهای نمایشگاهی، فروشگاه و کافی‌شاپ، ایجاد سکوهای اسکان زائران، سرویس‌های بهداشتی، ساماندهی سیم‌کشی‌های برق، طراحی و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی، نورپردازی و… انجام شده است.

آودیان گفت: همچنین هر ساله در قره‌کلیسا چالدران مراسم مذهبی بادراک، مراسم نوروز گاه در ایام عید، مراسم سالیانه روز جهانی کودک و تعدادی دیگر از برنامه‌های رویدادمحور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14100

برچسب ها:
مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد