شما اینجا هستید

    آرشیو » بازسازی واحدهای زلزله‌زده خوی در انتظار اعتبار

شهرستان خوی در سال گذشته سه زلزله جدی را پشت سر گذاشت که خسارت‌های مالی زیادی را به بار آورد هم اکنون تکمیل مساکن نیاز به تخصیص تسهیلات بخش دوم بلاعوض دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درناسسی، نیمه دوم سال گذشته برای اهالی شهرستان خوی، ماه‌های پر لرزه‌ای بوده است. از بامداد سیزدهم مهرماه که زمین در خوی لرزید تا هشتم بهمن‌ماه، خوی ۳ زلزله جدی را پشت سرگذاشت بامداد سیزدهم مهرماه ۱۴۰۱ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۴ ریشتر بار دیگر ۲۸ دی‌ماه، زمین‌لرزه‌ای ۵٫۴ ریشتری و آخرین بار هشتم بهمن بود که زلزله ۵.۹ ریشتری اهالی خوی را به خیابان کشاند و آرامش را از چشمان مردم گرفت.

از همان ساعات اولیه زمین‌لرزه رخ‌داده در شهرستان خوی، مقام عالی استان در شهرستان خوی حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات آسیب‌دیدگان ناشی از زمین‌لرزه قرار گرفت و دستورات لازم به مسئولان در خصوص اهتمام ویژه برای رسیدگی به زلزله‌زدگان داشته باشند.

با توجه به تعدد زلزله در خوی سال گذشته، روسای جمهور و مجلس، معاون اول رییس جمهور، وزرای کشور، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، فرماندهان ارشد نظامی و دیگر مسئولان ارشد کشوری در این مناطق حضور یافتند و در جلسات هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه، برای واحد‌های مسکونی تخریب شده، ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای واحد‌های شهری و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای واحد‌های روستایی اختصاص یافت.

زلزله‌زدگان خویی ۹۵درصد وام متمم خود را دریافت کرده‌اند

یاسر رهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص اقدامات انجام یافته در مناطق زلزله زده خوی به خبرنگار درناسسی اظهار داشت: زلزله ۱۳ مهر،۲۸ دی، هشت بهمن‌ماه در خوی رخ داد در حدود سه هزار و ۲۲۰ واحد مسکنی در مناطق زلزله‌زده خوی دچار آسیب شده بود.

وی تصریح کرد: در اولین ساعات زلزله مقام ارشد استانی دراین‌خصوص ورود پیدا کرده و اقدامات لازم در خصوص آواربرداری انجام و در حال حاضر فونداسیون نزدیک به سه هزار و ۲۰ واحد به اتمام  و اجرای اسکلت در سقف در حدود دو هزار ۸۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

رهبردین با بیان اینکه ساخت و احداث ۱۴۰۰ واحد به اتمام رسیده است گفت: با ورود مقام عالی استان در خصوص تخصیص تسهیلات مراجعه‌کنندگان به بانک‌های عامل در بحث زلزله ۱۳ مهر وام اولیه خود را دریافت کرده و نزدیک به ۹۵ درصد وام متمم خود را دریافت کرده‌اند.

معاون هماهنگ‌کننده امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی افزود: در خصوص تخصیص تسهیلات ۲۸ دی و هشت بهمن‌ماه بالغ بر ۹۶ درصد وام‌ها پرداخت و بر اساس پیگیری‌های انجام شده مرحله دوم و سوم نیز پرداخت خواهد شد.

رهبردین خاطرنشان کرد: در خصوص ساخت‌وسازها مصالح مورد نیاز ساختمانی به‌خوبی تامین شده و مشکلی در خصوص تامین مصالح میلگرد، سیمان در و پنجره، موزائیک وجود ندارد.

پیشرفت ۴۰ درصدی بازسازی مدارس آسیب دیده از زلزله

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرد: بر اثر وقوع زمین‌لرزه‌های مستمر در خوی تعداد ۱۴ مدرسه ۱۲۳ کلاسه دچار آسیب شده بودند که در حال حاضر از پیشرفت عمرانی ۴۰ درصدی برخوردار است و امید است بر اساس وقت زمان‌بندی‌شده عملیات ساخت مدارس به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: سالن ورزشی احداث شده در شهرستان خوی که سالن مدیریت بحران هم در نظر گرفته شده است از پیشرفت ۴۵ درصدی برخوردار است.

رهبردین عنوان کرد: انجام طرح هادی ۱۲ روستای شهرستان خوی آغاز و آسفالت معابر روستایی نیز در مرحله اجرا می‌باشد.

وی با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: از طریق بسیج سازندگی اعتبار لازم برای مرمت و بازسازی مسجد در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی یادآور شد: تمام مدیران اهتمام ویژه‌ای در پرداخت وام‌های مسکن داشته و هر هفته جلسات و رایزنی لازم برای پرداخت وام برگزار می‌شود.

رهبردین ادامه داد: طی بررسی‌های انجام شده در نظر گرفته شده است وام‌ها در نظر گرفته شده در خصوص احداث واحدهای دام نیز تخصیص یابد.

وی در خصوص مبالغ پرداختی در خصوص رهن مساکن اجاره‌ای یادآور شد: در شورای تامین مسکن مباحث مربوط به پرداخت اجاره‌خانه‌ها مطرح خواهد شد تا نسبت به تعادل‌سازی و کنترل مبالغ اقدامات لازم انجام شود.

 اتمام اجرای سقف دوهزاری و ۶۵۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده

جعفر برزگر در خصوص پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در شهرستان خوی به خبرنگار درناسسی گفت: از مجموع ۳ و ۲۲۰ واحد تخریب شده در ۴ زلزله شهرستان خوی، ۳۱۵۰ واحد مسکونی احداثی با اجرای پی‌کنی شروع عملیات بازسازی داشته‌اند و از این تعداد عملیات فونداسیون ۳۰۱۵ واحد به اتمام رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی افزود: همچنین در دو هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی نصب اسکلت فلزی، در دو هزاری و ۳۰۰ واحد اجرای دیوارچینی و در دو هزار و ۶۵۰ واحد مسکونی اجرای سقف به اتمام رسیده است.

برزگر در خصوص پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در زلزله ۱۳ مهرماه نیز گفت: پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای احداثی روستایی در زلزله ۱۳ مهرماه در شهر خوی و روستاهای اطراف بخش مرکزی ۹۵ درصد و پیشرفت فیزیکی واحدهای احداثی شهری ۹۱ درصد است.

وی تأکید کرد: ۱۰۰ درصد بازسازی واحدهای مسکونی تعمیری در زلزله ۱۳ مهرماه به پایان رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در زلزله ۲۸ دی و ۸ بهمن‌ماه شهرستان خوی در مناطق روستایی ۸۷ درصد و در مناطق شهری ۸۳ درصد می‌باشد.

برزگر در خصوص تسهیلات بلاعوض و بانکی مصوب دولت به واحدهای خسارت‌دیده نیز گفت: با حمایت و پیگیری استاندار آذربایجان غربی و تامین منابع لازم تسهیلات و اعتبارات بانکی و ۵۰ درصد تخصیص تسهیلات بلاعوض مصوب هیئت دولت محقق شده است.

وی افزود: تاکنون ۹۴ درصد تسهیلات بانکی احداثی شهری و روستایی معادل ۷۵۰ میلیارد تومان و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تعمیری معادل ۴۵٪ به مالکان واحدهای خسارت‌دیده واریز گردیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی تأکید کرد: برای تکمیل بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در انتظار تخصیص ۵۰ درصد دوم کمک‌های بلاعوض مصوب از سوی دولت جهت واریز به‌حساب مالکان واحدهای مسکونی هستیم.

رویا فرخی یکی از زلزله‌زدگان گفت: اقدامات قابل قبولی در خصوص رسیدگی به آسیب دیدگان در زمان وقوع زلزله خوی انجام شده است در حال حاضر مراحل بازسازی و ساخت ساز مساکن در مناطق زلزله زده ادامه دارد.

وی با ابراز تاسف یادآور شد: افردی که در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کردند با وقوع زلزله دچار مشکلاتی زیادی شده و بعد از آسیب منزل و تخلیه آن برای تامین منزل با چالش‌های اساسی مواجه شدند.

فرخی عنوان کرد: یکی از چالش‌های اساسی در خوی افزایش نرخ اجاره و رهن بوده که خانواده‌ها و مستاجرین از پرداخت رهن و اجاره با نرخ بالا با مشکلاتی مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی مشکلات دیگری که آسیب‌دیگان ناشی از زلزله با آن مواجه هستند پرداخت تسهیلات‌ درخواستی توسط بانک‌های عامل است که لازم است مسئولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای دراین خصوص داشته باشند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14716

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد