شما اینجا هستید

    آرشیو » بازخوانی بیانات امام و رهبری درباره ۱۲ فروردین

چهل سال پیش در ۱۲ فروردین نتایج همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ انجام شد و از سوی آیت‌الله سید روح‌الله خمینی (ره) بنیان‌گذار این حکومت به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شد.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv،  چهل سال پیش در ۱۲ فروردین نتایج همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ انجام شد و از سوی آیت‌الله سید روح‌الله خمینی (ره) بنیان‌گذار این حکومت به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شد.

در این روز حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی با اعلام رسمی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تشکر از آری قاطع ملت ایران به الگوی حکومت جمهوری اسلامی، پیامی صادر کردند و طی آن از عناوین مختلفی برای روز ۱۲ فروردین استفاده کردند که در ادامه به بازخوانی برخی از این عناوین و بخش‌هایی از پیام ایشان می‌پردازیم:

۱۲ فروردین، روز امامت امت و فتح و ظفر ملت

من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم، به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند.

۱۲ فروردین، روز از پای درآوردن دشمن

مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج‌های طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید.

۱۲ فروردین، روز احقاق حقوق تمام اقشار ملت

مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می‌رسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیت‌های مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.

۱۲ فروردین، نخستین روز حکومت الله

صبحگاه ۱۲ فروردین – که روز نخستین حکومت الله است – از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.

امام خمینی (ره) همچنین در پیامی که به مناسبت نخستین سالگرد تثبیت حکومت جمهوری اسلامی صادر کردند، دو ویژگی دیگر برای روز جمهوری اسلامی برشمردند:

۱۲ فروردین؛ سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران

روز دوازدهم فروردین، سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان چه شرقی چه غربی چیره و پیروز شد.

۱۲ فروردین؛ روز غلبه جنوداللّه‏ بر جنود شیطان

دوازده فروردین، روز غلبه جنوداللّه‏ بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ملی تلقی می‌کند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همۀ مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایه پرچم نصر  من‏  اللّه  ‏فرا گیرد.

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها که در فروردین ماه ۱۳۶۴ انجام شد، برخی دیگر از ویژگی‌های روز جمهوری اسلامی را برشمردند که در ادامه آنها را بازخوانی می‌کنیم:

۱۲ فروردین، یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور

روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سال‌های فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سال‌های کوتاه البته حکومت‌ها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی

۱۲ فروردین نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن ۵۷

نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب ۲۲ بهمن بود یعنی خلاصه محصول ۲۲ بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود.

۱۲ فروردین، عید همه کسانی که می‌توانند مسلمان باشند

یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملت‌های مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، در حال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرت‌های سلطه‌گر و تهاجم به نظام‌های بشری ناقص قرارمی‌گیرد و اعلان یک جمهوری بر اساس اسلام می‌کند این برای همه‌ی ملت‌های مسلمان مایه‌ی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12631

برچسب ها:
مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد