شما اینجا هستید

    اقتصادی » اشتغالزایی و افزایش درآمد با توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌غربی

توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌غربی به‌عنوان یک فرصت اقتصادی درآمدزا و ایجاد اشتغال در منطقه حائز اهمیت است و کشت زعفران به بهره‌وری بیشتر از منابع طبیعی و اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «درناسسی» استان آذربایجان‌غربی با تاریخچه‌ای طولانی در کشاورزی و تولید محصولات زراعی شناخته می‌شود. باتوجه‌به بحران کم‌آبی و خشکی دریاچه ارومیه توسعه کشت گیاهان کم آب‌بر در استان آذربایجان‌غربی بسیار حائز اهمیت است در این میان یکی محصولات زودبازده که در استان کشت آن جواب داده است کشت زعفران است. شرایط اقلیمی و خاکی مساعد، کشاورزان استان آذربایجان‌غربی به توسعه کشت زعفران پرداخته و این گیاه ارزشمند را به‌عنوان یک محصول مهم در سطح منطقه معرفی کرده‌اند این استان با داشتن شرایط جوی مناسب و خاک حاصلخیز، یکی از بهترین مکان‌های کشت زعفران در ایران محسوب می‌شود. این گیاه به دلیل تحمل به سرما و گرما، از شمار محصولات اقتصادی این منطقه به‌حساب می‌آید.

 کشت زعفران نقش مهمی در توسعه اقتصاد و اشتغال‌زایی ایفا می‌کند

 زعفران تولید شده در آذربایجان‌غربی به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین زعفران‌ها شناخته می‌شود و این مسئله می‌تواند نقش مهمی در افزایش ارزش‌افزوده و تجارت خارجی این منطقه ایفا کند. کشت زعفران فرصت‌های اشتغال زیادی را برای جمعیت محلی ایجاد می‌کند؛ بهره‌برداران و کارگران مستقیماً در فرایند کاشت، داشت و برداشت نقش دارند.

 کشت زعفران به‌عنوان یک محصول باارزش، تنوع اقتصادی را در ساختار کشاورزی منطقه افزایش می‌دهد این موضوع به کشاورزان امکان می‌دهد تا بهبودیافته و منابع مالی پایدارتری داشته باشند. در این میان محصول زعفران از لحاظ تاریخی و فرهنگی جذابیت دارد. توسعه کشت زعفران می‌تواند به ترویج گردشگری فرهنگی و کشاورزی کمک کرده و منطقه را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب نماید.

 اهمیت کشت زعفران در استان آذربایجان‌غربی نه‌تنها به جامعه محلی بلکه به اقتصاد و فرهنگ کلان کشور هم می‌تواند تأثیر بگذارد. زعفران یک گیاه زراعی است که برای تولید آن نیاز به شرایط آب‌وهوایی و خاکی خاص دارد و برای رشد به آب‌وهوای خنک در بهار و تابستان و گرم در تابستان و پاییز نیاز دارد. در ارومیه که دارای آب‌وهوای نیمه‌خشک معتدل است، شرایط مناسبی برای کشت زعفران وجود دارد.

 زعفران برای رشد به خاک‌های خاصی نیاز دارد. خاک باید خاک لومی با pH حدود ۶ تا ۸ باشد. زعفران در فصل پاییز کاشته می‌شود و بهار سال بعد آن را برداشت می‌کنند. آب آبیاری زعفران نیز نیاز به مدیریت دقیق دارد. زعفران به آب زیادی نیاز ندارد و آبیاری متعادل مهم است. برداشت زعفران در فصل پاییز انجام و پس از برداشت، مراحل خشک‌کردن و فراوری زعفران انجام می‌شود.

برای در جریان گرفتن مراحل کشت زعفران و میزان بازدهی گفتگوی با یک زعفران کار انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم خانم احترام محمد زعفران‌کار ۶۲ ساله در منطقه بالانج یکی از روستاهای بخش مرکزی ارومیه اقدام به کشت زعفران در بین درختان کرده است که در این زمینه به بازدهی خوبی رسیده است.

لزوم حمایت مسئولان از کشاورزان

 این بانوی تحصیل‌کرده ۶۲ ساله اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ اقدام به کاشت زعفران در منطقه بالانج کرده است و که یکی از علل توجه به کشت زعفران کمبود آب و خشکی دریاچه بوده است.

 وی ادامه داد: برای اولین با کشت زعفران در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر آغاز کرده و پیازهای زعفران را از شهر قائنات تهیه کرده است.

محمد ادامه داد: از زمینی به مساحت یک‌هکتاری می‌توان زعفرانی به وزن یک‌کیلوگرمی محصول برداشت کرد که این محصول زودبازده بوده و صرفه اقتصادی خوبی دارد.
زعفران‌کار ارومیه‌ای تصریح کرد: پیاز زعفران یک‌ساله کاشت کرده و تا هفت‌ساله این پیاز قدرت باردهی خواهد داشت.

وی یادآور شد: یکی از اهدافی در این مسیر قدم گذاشته‌ام کمک به اشتغال‌زایی جوانان است، اگر جوانان مشغول به کار مفید شده و به درآمدزایی برسند کمتر در جامعه دچار مشکل و ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

محمد افزود: عدم حمایت مسئولان از کشاورزان و خرید محصولات کشاورزی به قیمت مناسب از عمده مشکلات این قشر زحمت‌کش است که توجه خاص به موضوع باید به وجود آید.

این بانویی زعفران‌کار خاطرنشان کرد: همیشه این اعتقاد را داشته‌ام که من خلق شده‌ام تا شکوه خداوندی را در وجودم جلوه‌گر سازم و بایستی برای خلق مفید واقع شود.

محمد یادآور شد: در خصوص بازاریابی محصول مشکلی ندارم و به علت بالابودن کیفیت محصول مشتریان خوبی دارم.

  ۴۶ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی زیر کشت طلای سرخ

خسرو شهبازی رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۵ کیلوگرم میزان تولید سالانه زعفران در استان است و ۶۰ نفر هم به‌عنوان بهره‌بردار اصلی در کشت زعفران به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار زراعت به طور غیرمستقیم ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، اظهار کرد: کشت زعفران در آذربایجان‌غربی در مجموع ۷ هزار نفر روز اشتغال غیرمستقیم در سطح استان ایجاد کرده است.

شهبازی عمده‌ترین مشکلات زعفران‌کاران آذربایجان‌غربی را خرده‌مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی عنوان کرد و گفت: هزینه‌های بالای تولید در این محصول به کاهش سوددهی در تولید منجر شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا باهدف بالابردن راندمان تولید و حمایت از کشاورزان، تلاش می‌شود که طرح‌ها و ایده‌های جدید بررسی شده و از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان فعال حمایت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حمایت‌های لازم از جمله مشاوره تخصصی و ارائه تسهیلات بانکی به زعفران‌کاران در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه مصرف آب زعفران اندک است، این گیاه یکی از گونه‌های امیدبخش برای توسعه در استان و مؤثر در حفظ و احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

شهبازی یادآور شد: کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اعلام و زیر کشت رفته، باعث شده که فعالان این عرصه به سود مناسبی دست پیدا کنند.

لزوم توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌غربی

خاطرنشان می‌شود کشاورزان با بهره‌گیری از دوره‌های آموزشی مرتبط با کشت زعفران و آشنایی با روش‌های نوین، توانسته‌اند به بهبود کیفیت و کمیت محصول خود بپردازند.ترویج فنون کاشت، داشت و برداشت به‌صورت صحیح نقش مهمی در افزایش تولید و درآمد کشاورزان داشته است. باتوجه‌به افزایش تولید، توسعه بازارهای فروش داخلی و خارجی اهمیت زیادی پیدا کرده است. اقدامات مؤثر در زمینه تبلیغات و بازاریابی محصولات زعفران از سوی مسئولان و کشاورزان این استان ارتقا یافته است.

توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌غربی به‌عنوان یک فرصت اقتصادی درآمدزا و ایجاد اشتغال در منطقه شناخته شده است. این اقدامات نه‌تنها به افزایش درآمد کشاورزان کمک می‌کند؛ بلکه اثرات مثبتی بر اقتصاد کلان منطقه و کشور دارد توسعه کشت زعفران در آذربایجان غربی نشان‌دهنده توانمندی این منطقه در تولید محصولات باکیفیت و ارزشمند است. با پشتیبانی مسئولان و ادامه ترویج فعالیت‌های کشاورزی، می‌توان به افزایش تولید و رشد اقتصادی پایدار در این منطقه امیدوار بود.

از جمله اقدامات مؤثر در جهت توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌غربی، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در این حوزه است. جذب سرمایه‌گذاران و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای تولید، پردازش، و صادرات محصولات زعفران می‌تواند نقش مهمی در ایجاد توسعه اقتصادی و اشتغال در این منطقه داشته باشد.

استفاده از پژوهش‌های علمی و نوآوری در فرایند کشت و فراوری زعفران، می‌تواند به بهبود کیفیت و کمیت محصولات کمک کرده و رقابت‌پذیری این صنعت را افزایش دهد. همچنین، استفاده از فنّاوری در تمام مراحل تولید بهبود و کارایی سیستم‌های کشاورزی را افزایش می‌دهد.

ترویج کشت زعفران به‌صورت ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی، علاوه بر حفظ سلامتی مصرف‌کنندگان، می‌تواند باعث افزایش ارزش‌افزوده محصولات شود. ایجاد تسهیلات و تشویق به کشت ارگانیک می‌تواند نقش مهمی در جلب تقاضا و بازارپژوهی محصولات زعفران داشته باشد.

افزایش تولید زعفران به همراه توسعه صادرات به بازارهای جهانی، می‌تواند در ارتقای درآمد صادراتی کشور نیز نقش داشته باشد. تسهیلات و حمایت از صادرات محصولات زعفران باکیفیت، می‌تواند موجب تعالی سطح تجارت خارجی و تقویت ارزش ارزی کشور گردد.به‌این‌ترتیب، ادامه توسعه کشت زعفران در آذربایجان غربی نه‌تنها به بهره‌وری بیشتر از منابع طبیعی و اقتصادی این منطقه کمک می‌کند بلکه می‌تواند به تعالی سطح اشتغال و درآمد مردم این منطقه و کشور به‌صورت کلان کمک کند.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای خبر/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14872

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد