شما اینجا هستید

    اجتماعی » احیای ۱۱تالاب آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای تالاب‌ها در استان، گفت: در سال گذشته و امسال ۱۱ تالاب که برخی از آنها تا ۲۰ سال خشک شده بود، احیا شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «درناسسی»محمدصادق معتمدیان امروز در حاشیه رهاسازی آب از سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه و در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در ۲ سال گذشته با حمایت سازمان محیط زیست، در بحث احیای تالاب ها اقدامات خوبی شده و حقابه مورد نیاز تخصیص یافته است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای تالاب‌ها در استان، گفت: در سال گذشته و امسال ۱۱ تالاب که برخی از آنها تا ۲۰ سال خشک شده بود، احیا شده است.

وی همچنین با بیان اینکه با احیای تالاب‌ها، تحول زیست محیطی بسیار خوبی در آذربایجان غربی و پارک ملی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی‌های تخصصی، رهاسازی‌ها امروز در سد مهاباد و بوکان آغاز شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تهیه برنامه‌ای برای رهاسازی آب از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان به سمت دریاچه نیز اشاره کرده و افزود: با تعامل و همکاری استان‌های مذکور، اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به اینکه امسال بارندگی خوبی در استان داشتیم، اضافه کرد: تا امروز ۲۴۳ میلی‌متر بارش ثبت شده که ۲۶ درصد افزایش نسبت به بلندمدت و ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته دارد.

معتمدیان در پایان افزود: برف خوبی نیز در ارتفاعات و سرشاخه های تامین کننده رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه داشتیم که امیدوارکننه است.

خاطرنشان می‌شود معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار آذربایجان‌ غربی از تالاب کانی برازان بازدید کردند.

تالاب کانی برازان با ۹۰۷ هکتار وسعت، در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد و اولین سایت پرنده‌نگری کشور و یکی از بهترین مقاصد پرنده‌ نگری ایران به‌ شمار می‌رود.

آذربایجان غربی یکی از هفت دهلیز (کریدور) مهم گذر پرندگان کوچ رو جهان، به‌ویژه در فصل زمستان است. این استان با ۱۳ تالاب همیشگی (دائمی) و ۱۷ تالاب فصلی، زیستگاهی باارزش برای پرندگان و جانورانی است که در تالاب‌ها و پیرامون آن‌ها زندگی می‌کنند. در این تالاب‌ها بیش از ۱۴۰ گونه پرندهٔ آبزی دیده شده است. ازاین‌رو، برپایی آمارها، ۵۵ درصد گونه‌های پرندگان کشور در این استان زیست می‌کنند.
تالاب‌های آذربایجان غربی گستره‌ای ۷۰۰ کیلومتری را در برمی‌گیرند که بیش‌تر آنها در پیرامون مهاباد، نقده، ماکو، خوی و سلماس جای گرفته‌اند. ویژگی طبیعی و زیست‌شناسی (اکولوژیکی) تالاب‌های استان به‌گونه‌ای است که آن‌ها را سرمایه‌ای گران‌بها برای کشور ساخته است؛ اما بیشینهٔ تالاب‌های استان فصلی بوده و با فرارسیدن فصل گرم، خشک می‌شوند. شش تالاب دریاچهٔ ارومیه، قوپی باباعلی، کانی برازان، یادگارلو، درگه سنگی و حسنلو به‌عنوان زیستگاه جهانی شناخته شده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=15662

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد