شما اینجا هستید

    آرشیو » آلودگی هوا و غفلت از خودروهای فرسوده/ ۷۵ درصد تاکسی‌ها در ارومیه فرسوده است

خودروهای فرسوده به خصوص ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها به بلای جان کلانشهرها تبدیل شده‌اند که نه عزمی برای نوسازی آن‌ها وجود دارد و نه مردم از نظر اقتصادی توان جایگزینی آن با خودرویی نو را دارند.

به گزارش ارومtv؛ آلودگی هوا به طور مستمر بخشی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ و کلانشهرها  است. تمام حرف‌ها و وعده‌هایی که این روزها برای کنترل معضل آلودگی هوا زده می‌شود، نوعی رد گم کردن واقعیت‌ها است و متاسفانه وعده وعیدهای همیشگی مسئولان مربوطه به منظور حل کردن این مسئله بر روی کاغذ مانده و دردی از آلودگی هوا را درمان نکرده است.

خودروهای فرسوده به خصوص ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها به بلای جان کلانشهرها تبدیل شده‌اند که نه عزمی برای نوسازی آن‌ها وجود دارد و نه مردم از نظر اقتصادی توان جایگزینی آن با خودرویی نو را دارند.

از سوی دیگر به دلیل فرسوده بودن سیستم حمل‌ و‌ نقل عمومی بیشتر خودروهای موجود در شهر تک‌ سرنشین هستند که اگر سیستم حمل‌ و‌ نقل عمومی توسعه یابد و اتوبوس‌های فرسوده حذف شوند مردم به سمت استفاده از سامانه‌های حمل و نقل عمومی می‌روند و در نهایت نیز با کاهش آلودگی هوا روبرو می‌شویم.

فرسوده بودن حمل و نقل عمومی دلیل اصلی استفاده از خودروهای شخصی است

سارا بابایی کارمند یکی از ادارات در ارومیه، از وضعیت تاکسی‌ها و ناوگان‌ حمل و نقل عمومی انتقاد کرد و گفت: من و همسرم برای رعایت بار ترافیکی تصمیم گرفتیم که از آوردن خودروهای تک سرنشین خوداری کنیم و به جای آن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم اما فرسوده بودن تاکسی‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شد که باز همان راه همیشگی یعنی استفاده از خودروهای تک سر‌نشین را در پیش بگیریم.

وی بیان کرد: متاسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز علاوه بر اینکه به دلیل فرسودگی، باعث آلودگی هوا می‌شوند، از سیستم گرمایشی مناسب نیز برخوردار نیستند.

این شهروند عنوان کرد: فرسودگی و عمر بالای تاکسی‌ها علاوه بر نارضایتی مردم برای رانندگان نیز دردسر ساز است زیرا هزینه‌های تعمیر این ماشین‌ها بالا بوده و تاکسیرانان را دچار زحمت می‌کند.

در ادامه پای صحبت‌های حسین عبادی یکی از راننده تاکسی‌های شهر  نشستیم، وی در گفتگو با ارومtv؛ بیان کرد: رانندگان تاکسی این روزها علاوه بر تحمل روند کند نوسازی، با چالش هزینه بالای لوازم مصرفی خودرو هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ موضوعی که باعث شده افزایش چند درصدی کرایه‌ها برایشان بی‌معنا شود. این در حالی است که مسافران از این افزایش چند درصدی گلایه‌مند شوند.

مسئولان به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می‌کنند

نقی کریمی رئیس شواری اسلامی شهر ارومیه روز گذشته در صحن علنی شورا با اشاره به فعالیت ۱۶ هزار و ۴۰۰خودروی اسنپ و سهم آنها در ترافیک و آلودگی هوا گفت: از آنجایی که ۹۰ درصد خودروهای اسنپ فرسوده است، اسنپ‌ درصورت نپرداختن ۴ درصد ارزش افزوده برای رفع آلایندگی به شهرداری، اجازه فعالیت نخواهد داشت.

این درحالی است که شهردار ارومیه به کارکنان و رانندگان خودروهای استیجاری، گفته است که اگر حقوق پرداختی سازمان کفاف زندگی‌تان را نمی‌‌دهد بهتر است در اسنپ کار کنند!

سورن پلاس جایگزین تاکسی‌های فرسوده ارومیه می‌شود

ناصر سعیدآبادی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه از آغاز طرح نـوسازی تـاکسی‌های فـرسـوده با امکان ثبـت نام و انتخاب خودروی سمند سورن پلاس پایه گاز سوز با سطح آلایندگی یـورو پنج خبـر داد.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر ارومیه افزود: از اهم اهداف نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر ارومیه در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، می‌توان به بهبود کیفیت هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی سفر و زیبایی بصری شهر اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه اعلام کرد: وقفه  ایجاد شده در فرایند نوسازی ناوگان به واسطه حذف خودروی سمند و پژو ۴۰۵ از سبد تولیدی شرکت ایران خودرو و عدم تایید خودروی سورن توسط سازمان ملی استاندارد به دلیل برخی از نواقص بوده است.

وی در ادامه با اشاره به رفع مشکلات فوق و صدور تائیدیه‌های لازم برای شماره گذاری خودروی سورن با کاربری تاکسی گفت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با امکان ثبت نام و انتخاب خودروی سمند سورن پلاس پایه گاز سوز با سطح آلایندگی یورو ۵ با قیمت حدود دویست و هفتاد و چهار میلیون تومان همزمان با روز ملی حمل و نقل در سراسر کشور فراهم شده است.

سعید آبادی در پایان افزود: مدت زمان تحویل خودروها پس از تکمیل وجه، حداکثر سه ماه بوده و متقاضیان نوسازی خودروی فرسوده تاکسی می‌بایست ضمن دارا بودن پروانه معتبر تاکسیرانی، با مراجعه به اداره تاکسیرانی سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه  ثبت نام کرده و طی مراحل بعدی در سامانه فروش اقدام و خودروی جدید خود را تحویل بگیرند.

۱۰۰درصد اتوبوس‌ها و ۷۵ درصد تاکسی‌های ناوگان حمل و نقل شهر ارومیه فرسوده است

منافی، نائب رییس شورای شهر ارومیه امروز در صحن علنی اذعان کرد: ۹۰۰ دستگاه تاکسی با کپسول‌هایِ گاز معیوب در شهر در حال تردد است که ضمن ایجاد آلودگی هوا، احتمال انفجار آنها جان همشهریان را تهدید می‌کند.

وی افزود: ۱۰۰درصد  اتوبوس‌ها و ۷۵ درصد تاکسی‌های ناوگان حمل و نقل شهر ارومیه فرسوده است.

انتهای پیام/  

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=11714

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد