شما اینجا هستید

    آرشیو » آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور است

سرپرست سازمان جهاد كشاورزی آذربايجان غربی گفت: استان با تولید بیش از هشت میلیون اصله پایه و نهال یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور است.

خسرو شهبازی در گفت و گو با خبرنگار ارومtv، اظهار کرد: وجود دو مرکز کشت بافتی با بیش از ۱۰ سال سابقه تولید در زمینه تولید پایه  و نهال رویشی یکی از افتخارات استان در زمینه تولید نهال سالم و باکیفیت است.

وی تصریح کرد: در استان انواع نهال پایه بذری و رویشی شامل دانه‌دارها، هسته‌دارها، دانه‌ریز و دانه خشک تولید می‌شود و نهال‌های تولیدی علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه از قبیل کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود.

سرپرست  سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهارکرد: ۹۰ نهالستان مجوزدار در استان فعالیت دارد که از این تعداد ۴۱ نهالستان و مراکز کشت بافتی آماده عرضه و فروش نهال به باغداران درسطح استان هستند و مابقی نهالستان‌ها در حال حاضر شرایط لازم را برای فروش ندارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمیته نهال آذربایجان ‌غربی، افزود: نهالستان‌های غیر مجاز لازم است که خود را با شرایط اعلام شده تطبیق داده و نسبت به شناسنامه‌دار کردن نهال‌های خود اقدام کنند.

شهبازی تاکید کرد: هرگونه تخصیص یارانه و دریافت تسهیلات برای توسعه و جایگزینی و اصلاح باغات منوط به خرید نهال شناسنامه‌دار از نهالستان‌های دارای مجوز است.

وی با اشاره به اینکه لازم است کشاورزان نهال‌های شناسنامه‌دار را با اخذ فاکتور فروش و تضمین پایه پیوندک از نهالستان‌های مجوز‌دار خریداری کنند و تا پنج سال نیز شناسه و فاکتور‌ها را نگهداری کنند، ادامه داد: از خرید نهال‌های دپو شده حتی در نهالستان‌ها به علت تنش رطوبتی و سرما باید خودداری شود.

این مسئول با تاکید به اینکه باغداران از خرید نهال از از فروشندگان غیرمجاز و محل‌های عرضه فاقد مجوز خودداری کنند، گفت: نهالستان‌های مجوزدار باید دارای گواهی بهداشتی از مدیریت حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی باشند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استفاده چشمگیر از پایه‌های رویشی در نهالستان‌ها در سال های اخیر و حذف تدریجی پایه‌های بذری، بسته‌بندی منظم‌تر، استفاده از کاتالوگ در نهالستان‌ها، رشد چشمگیر تولید نهال گردوی پیوندی، استفاده از لیبل و صدور گواهی بهداشتی از نتایج نظارت مستمر بر تولید نهال در استان است.

شهبازی خاطرنشان کرد: عرضه و حمل و نقل نهال غیر استاندارد و بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و پیگرد قانونی در پی دارد.

وی گفت: جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مسئول درصدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب‌زنی به نهال جزو برنامه‌های کاری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12241

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد