شما اینجا هستید

    آرشیو » کشاورزان میاندوآبی به دنبال حقابه از دست رفته/ تأمین آب عمده‌ترین مشکل منطقه است

تأمین آب، بزرگترین چالش منطقه و عمده‌ترین مشکل بخش کشاورزی میاندوآب است بنابراین مردم این شهرستان به دنبال حقابه از دست رفته هستند.

به گزارش پایگاه خبری ارومtv، کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر باعث شده تا سفره‌های زیرزمین در استان با کاهش جدی روبرو باشد و افت سریع سطح آب و شوری بیشتر آبخوان‌ها را شاهد باشیم.

علاوه بر کاهش میزان بارش‌ها، افزایش میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی باعث شده تا چالش‌های تأمین آب در استان جدی‌تر شود و در صورتی که برنامه‌ریزی و اقدام مناسبی انجام نشود، خسارت زیست محیطی برگشت‌ناپذیری را برای دراز مدت به وجود خواهد آورد.

البته امسال شاهد افزایش نزولات آسمانی در استان به ویژه در جنوب استان بودیم که این بارقه امیدی را در عبور از کم آبی روشن کرد اما مساله این است که با وجود خشکسالی‌های مداوم چند سال گذشته آیا این بارش‌ها استان را از خشکسالی عبور می‌دهد؟

عدم تامین آب مورد نیاز جهت تاسیس و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و طرح‌های کشاورزی و اعتبار مورد نیاز برای توسعه پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی به‌ویژه سیستم‌های نوین آبیاری، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه صنایع چوب و کارخانجات کنسانتره میوه را از مشکلات عمده بخش کشاورزان در شهرستان‌های جنوب استان به ویژه میاندوآب است.

در سال‌های اخیر کمبود آب و نبود مدیریت صحیح از سوی مسئولان باعث گلایه‌مندی مردم میاندوآب به ویژه کشاورزان شده است و براساس گفته‌های مردم این شهرستان بیشتر کشاورزان و دامداران به دلیل نبود آب به حاشیه‌های شهرها مهاجرت کرده‌اند.

کشاورزانی که تنها راه امرار معاش خود و خانواده‌شان از این طریق بوده حال با کمبود آب، «کاسه چه کنم، چه کنم؟» دست گرفته‌اند.

قصه کشاورزان در میاندوآب آنجا تلخ می‌شود، که این شهرستان در بین دو رودخانه قرار گرفته و آب این دو رودخانه بیخ گوش اهالی دل می‌برد و به دلیل عدم مدیریت مسئولان سر از استان‌های همجوار درآورده است.

بنابراین عدم تامین حقابه کشاورزی در میاندوآب باعث معضلات و مشکلات عدیده‌ای برای مردمان این شهرستان شده است که همت مسئولان استانی و کشوری را برای تامین حق‌‌آبه کشاورزی این شهرستان را می‌طلبد.

عدم تامین حق‌آبه کشاورزی دشت میاندوآب باعث از بین رفتن نزدیک به ۴۰ هزار هکتار از اراضی منطقه می‌شود

مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین آب، بزرگترین چالش منطقه و عمده‌ترین مشکل بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب است و با توجه به کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر و محدودیت در منابع آبی، اجرای سیستم های نوین آبیاری، مهمترین و اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با مشکل کم آبی است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تأمین اعتبار مالی مورد نیاز برای پروژه های عمرانی آب و خاک شهرستان میاندوآب تصریح کرد: اگر آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی دشت میاندوآب تأمین نشود ۳۵ الی ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه از بین خواهد رفت.

عیسی‌زاده خواستار بازبینی در نحوه محاسبه و تخصیص حق‌آبه بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب شد و خاطرنشان کرد: به علت برداشت‌های غیرمجاز و تلفات آب، در مسیر ۸۰ کیلومتری، از سد شهید کاظمی بوکان تا محل تحویل آب به شهرستان میاندوآب، حق‌آبه بخش کشاورزی باید در محل تحویل آب یعنی بند انحرافی نوروزلوی این شهرستان محاسبه شود.

دشت حاصلخیر میاندوآب دارای پتانسیل‌های بالایی برای تولید محصولات کشاورزی است

شهبازی رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود: دشت حاصلخیر میاندوآب دارای پتانسیل‌های بالایی برای تولید محصولات کشاورزی است، باید از ظرفیت‌های موجود در این شهرستان در راستای شکوفایی بخش کشاورزی، افزایش عملکرد و ارتقاء بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، با عنوان: “مهار تورم‌ و رشد تولید” خاطر نشان کرد: تأمین امنیت غذایی جامعه، رسالت اصلی جهاد کشاورزی است، با مکانیزه کردن کشاورزی و سوق به سوی کشاورزی صنعتی، فرآوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، افزایش تولیدات صنعتی و نیمه صنعتی بخش کشاورزی، امیدواریم شعار سال در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

شهبازی با اشاره به وجود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شهرستان میاندوآب و اهمیت بالای استفاده از دانش فنی در تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: این مرکز یکی از ظرفیت‌های خوب برای بخش کشاورزی شهرستان است که باید از تمام امکانات آن برای تولید و معرفی ارقام مقاوم به تنش کم‌آبی و پربازده بهره گرفت.

وی افزود: جهاد کشاورزی پل ارتباطی است جهت انتقال دانش فنی، نتایج تحقیقات و آخرین یافته‌های علمی روز به بهره‌برداران بخش کشاورزی است. اگر کلیه اصول علمی در تولید رعایت شود، قطعا افزایش تولید در واحد سطح را خواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر لزوم افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب گفت: استفاده بی‌رویه از سفره های آب زیر زمینی منجر به فاجعه‌های جبران ناپذیری می‌شود، خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه مصرف غیراصولی و بی‌رویه آب است.

وی بر ضرورت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تأمین اعتبار مالی مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی آب و خاک، اجرای هر چه بهتر طرح جهش تولید در دیمزارها، اصلاح الگوی کشت، رصد و پایش مستمر مزارع، توسعه محصولات گلخانه‌ای، اصلاح نژاد دام، صیانت از کاربری اراضی کشاورزی، آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران بخش کشاورزی، حمایت از فعالیت‌های بانوان به ویژه زنان بی‌سرپرست، توسعه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی، استفاده از توانمندی‌های زنان و پتانسیل موجود در این قشر از جامعه تاکید کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=12615

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد