شما اینجا هستید

    اجتماعی » کشاورزان زمین زراعی را آتش نزنند

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: به‌رغم تمام تذکرات به کشاورزان مبنی بر ممنوعیت آتش‌زدن کاه و کلش پس از برداشت غلات باز هم متأسفانه این روند توسط معدودی از افراد نادیده گرفته می‌شود.

بیتا احمدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» در خصوص آتش‌زدن کاه و کلش مزارع غلات بعد از برداشت اظهار کرد: به‌رغم تمام تذکرات به کشاورزان مبنی بر ممنوعیت آتش‌زدن کاه و کلش پس از برداشت غلات باز هم متأسفانه این روند توسط معدودی از افراد نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آتش‌زدن زمین زراعی موجب نابودی مواد آلی و میکروارگانیسم‌ها در خاک می‌شود گفت: آتش‌زدن کاه و کلش باعث نابودی مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مفید در خاک می‌شود. این مواد آلی و ارگانیسم‌ها برای حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان بسیار حائز اهمیت هستند.

احمدیان با بیان اینکه از دیگر مضرات آتش‌زدن زمین زراعی کاهش باروری و حاصلخیزی خاک است افزود: آتش‌زدن کاه و کلش باعث کاهش مواد آلی در خاک می‌شود که اثر منفی بر باروری و حاصلخیزی خاک دارد.

وی تصریح کرد: مواد آلی در خاک نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی گیاهان در مقابل آفات و بیماری‌ها دارند. آتش زدن کاه و کلش باعث کاهش این تحمل می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آتش‌زدن کاه و کلش باعث تخریب بافت خاک و افزایش فرسایش آن می‌شود گفت: دود آتش‌زدن کاه و کلش به آلودگی هوا و محیط‌زیست منجر می‌شود.

احمدیان خاطرنشان کرد: به‌عنوان راهکار، می‌توان از کشت مستقیم یا کشاورزی حفاظتی استفاده کرد. در این روش، بقایای گیاهی به‌عنوان کود طبیعی در زمین باقی می‌ماند و محصول جدید در آن کشت می‌شود¹. این روش باعث کاهش مصرف انرژی، حفظ رطوبت خاک، و افزایش عملکرد در بلندمدت می‌شود.

یادآور می‌شود، در کشور ما طبق قانون، آتش‌زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول جرم محسوب می‌شود و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند؛ بنابراین، توصیه می‌شود که کشاورزان پس از برداشت محصول، بقایای گیاهی را آتش نزنند و از روش‌های مدرن کشت مستقیم استفاده کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=16226

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد