شما اینجا هستید

    آرشیو » سه دهه آبیاری مزارع با فاضلاب، برای بیدار شدن مسئولین کافی نیست؟

به گزارش ارومtv، بسیاری از زمین‌های کشاورزی که در روستای کچه‌باش و روستاهای اطراف آن قرار دارند از کشت دیم بهره‌مند هستند، اما با توجه به کمبود آب و عبور فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه از کنار اراضی این منطقه و تمایل کشاورزان برای افزایش میزان محصول و برداشت سریع‌، استفاده از فاضلاب برای […]

به گزارش ارومtv، بسیاری از زمین‌های کشاورزی که در روستای کچه‌باش و روستاهای اطراف آن قرار دارند از کشت دیم بهره‌مند هستند، اما با توجه به کمبود آب و عبور فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه از کنار اراضی این منطقه و تمایل کشاورزان برای افزایش میزان محصول و برداشت سریع‌، استفاده از فاضلاب برای آبیاری رونق گرفته است.

بر اساس ضوابط بهداشتی، آبیاری و استفاده از فاضلاب تصفیه نشده برای مصارف کشاورزی ممنوع است و بسته به مسیری که فاضلاب از آن عبور می‌کند، آلودگی آن متفاوت است و می‌تواند مواردی چون آلودگی‌های میکروبی و سموم مختلف مانند ترکیبات نیترات، سرب و کادمیوم داشته باشد.

بر اساس پیگیری های خبرنگار ارومtv؛ فاضلاب سرازیر شده از شهرک صنعتی چون بدون تصفیه است و متاسفانه کشاورزان ساکن روستاهای اطراف شهرک صنعتی فاز ۲ ارومیه برای آبیاری زمین های کشاورزی خود از این فاضلاب استفاده می کنند، در آزمایشاتی که بر روی محصولات کشاورزی این مناطق صورت گرفته مقادیر قابل توجهی سرب، نیترات و دیگر آلاینده های خطرناک مشاهده شده است.

همچنین بوی نامطبوع فاضلاب این شهرک، زندگی را برای ساکنین روستاهای اطراف و شهروندان زجرآور کرده است. در چندین سال گذشته بارها گزارشاتی از بوی نامطبوع در هوا و در آب شرب و کشاورزی برخی ساکنین اطراف که از آب چاه استفاده می‌کنند منتشر شده است با این حال وعده‌های مسئولان درباره پیگیری حل مشکل فاضلاب شهرک صنعتی فار۲ در حد شعار باقی مانده و گوش شنوا و چشم بینایی برای شنیدن و دیدن مشکلات اهالی منطقه وجود ندارد بنابراین با تعدادی از مسئولان ذی‌ربط مصاحبه‌ای انجام گرفته که در پی آمده است.

۱۴ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی پیش‌پساب تصفیه ندارند

حسن حاتمی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه، ۲۸ واحد صنعتی در شهرک صنعتی فاز یک ارومیه در حال فعالیت هستند، اظهارداشت: همچنین ۲۷۵ واحد تولیدی فعال در شهر صنعتی فاز دو در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: تمامی واحدهای صنعتی از زمان آغاز فعالیت متعهد شده‌اند که اگر پارامترهای آلودگی  پساب  فاضلابشان بیش از حد استاندارد باشند پیش‌پساب  تصفیه تعبیه کنند.

وی افزود: از مهمترین اثرات ورود پساب به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی می‌توان به کاهش اکسیژن محلول، پیدایش بوهای زننده در اثر اکسیداسیون غیرهوازی، مهاجرت یا مرگ ومیر آبزیان، ممانعت از نفوذ نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز، ورود مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ترکیبات ازته و فسفاته و همچنین ورود عوامل بیماریزا به آب را اشاره کرد.

وی به شاخص‌های پساب فاضلاب اشاره کرد و گفت: bod و cod، یکی از شاخص‌های آلودگی در فاضلاب است که این شاخص‌ها یک آلوده‌کننده نیستند بلکه بیانگر میزان و شدت آلودگی است و هر قدر این عدد بالاتر باشد نشانگر آن است که فاضلاب دارای مواد آلی بیشتری است.

حاتمی عنوان کرد: بر اساس آزمایشات صورت گرفته از پساب فاضلاب ۱۴ واحد صنعتی در این شهرک، مشخص شده است که bod آن از ۴۵۰ هزار میلی‌‌گرم در لیتر بالاتر است در حالی که شاخش bod نباید از دو هزار میلی‌گرم در لیتر بالاتر باشد.

وی گفت: با وارد شدن این شاخص‌ها با میزان آلودگی بالا به شبکه فاضلاب باعث می‌شود لجن فعالی که در تصفیه‌خانه‌ها برای کاهش پارامترهای آلودگی تشکیل شده است از بین رفته و  فرآیند بیولوژیکی شبکه فاضلاب مختل شود.

حاتمی عنوان کرد: محیط زیست باید مدافع طبیعت و مردم باشد و برای مقابله با این معضل گام‌های اساسی برداشته و با متخلفان برخوردی جدی داشته باشد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه، طی جلسه‌ای با ۱۴ واحد صنعتی متخلف، اخطار‌هایی برای رفع این معضل صادر شده است، بیان کرد: در این جلسه مقرر شده بود  که اگر این واحدها، پیش‌پساب تصفیه تعبیه نکنند انشعاب آنها پس از دوبار اخطار قطع شود.

وی تصریح کرد: اما مدیران این واحدهای تولیدی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در استانداری برگزار شده بود درخواست فرصتی دوباره کردند که در این جلسه بار دیگر فرصتی یکساله به این واحدها داده شد تا پیش‌پساب تصفیه را در واحد تولیدی خود راه‌اندازی کنند که متاسفانه هیچ اقدامی طی این مدت در این زمینه صورت نگرفته است.

حاتمی افزود: اخیرا جلسه‌ای با حضور نماینده دادستان استان تشکیل یافته بود که مجددا ۶ ماه به این واحدهای صنعتی فرصت داده شده است که پیش‌پساب تصفیه در واحدهای تولیدی خود تعبیه کنند و درصورت عدم اجرای دستورات صادر شده برخوردی جدی با این واحدهای تولیدی صورت گیرد.

اداره کل محیط زیست با حکم مراجع قضایی می‌تواند واحدهایی تولیدی متخلف را پلمپ کند

موسوی معاون محیط زیست انسانی، استان آذربایجان‌غربی در خصوص سرایز شدن فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه به اراضی کشاورزی بیان کرد: سرازیر شدن فاضلاب این شهرک به زمین‌های کشاورزی به صورت دائمی نبوده و شاید هرزگاهی بای‌پس فاضلاب به این زمین‌ها سرازیر شود.

وی بیان کرد: درگذشته نهری به نام گوبی در روستای کچه‌باش وجود داشت که علاوه بر فاضلاب شهری، فاضلاب‌های شهرک‌ صنعتی نیز در آن تخلیه می‌شد که فاضلاب شهری توسط اداره کل آب و فاضلاب استان با تعبیه لوله‌ای به دریاچه ارومیه تخلیه می‌شود اما هنوز تکلیف فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه مشخص نشده است.

موسوی  با بیان اینکه، آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب بدون تصفیه تخلف بوده و کشاورزان حق ندارند با این آب اراضی خود را آبیاری کنند، تصریح کرد: از جمله وظایف اداره کل محیط زیست بازدید از واحدهای صنعتی است که اگر در واحدی تخلفی صورت بگیرد پس از آنالیز کردن، اخطارهای لازم صادر می‌شود و درصورت عدم رعایت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: بنابراین اداره کل محیط زیست با حکم مراجع قضایی می‌توانید واحدهایی تولیدی متخلف را پلمپ کند.

مشکل فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه حل می‌شود

در این راستا، رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اظهارداشت: در پی وصول نامه‌ای از اداره کل محیط زیست استان و اطلاع از وجود مشکلات و نواقص و ایراداتی در کار کرد تصفیه خانه فاضلاب شهری ارومیه با دعوت از مدیران مرتبط و در جهت مشاهده عینی موارد و اطلاع دقیق از کمبودها و ایرادات به صورت میدانی از قسمت‌های مختلف تصفیه خانه از جمله مدول‌های فعال و غیر فعال آنها و نیز خروجی تصفیه خانه مورد بازدید قرار گرفت.

عتباتی افزود: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان و نیز مدیران محیط زیست و جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت توضیحات فنی و مورد نیاز را ارائه و مشکلات مرتبط عنوان شد..

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نیاز به حضور پیمانکار هم وجود داشت و همچنین نظر به اینکه اتخاذ تصمیم نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی و استماع کامل اظهارات ادارات متولی است د دستور تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال با دستور جلسه رفع مشکلات تصفیه خانه فاضلاب شهری ارومیه صادر شد تا در اولین فرصت جلسه تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

عتباتی عنوان کرد: از خروجی پساب فاضلاب شهرک صنعتی فاز توسعه ارومیه در روستای کچه باش هم بازدید و صحبت هایی با شورای اسلامی روستا انجام گفت و مشکلات بررسی و مقرر شد مشکل خروجی پساب شهرک صنعتی هم که بوی نامطلوبی را در محل ساتر می کند در جلسه مزبور شورای حفظ حقوق بیت المال طرح و در خصوص آن اتخاذ تصمیم شود.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=11525

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد