شما اینجا هستید

    آرشیو » حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری بی‌صداقتی این کشور در زمینه حقوق را بشر ثابت کرد

جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران گفت: این حادثه لکه ننگی است که در کنار دیگر جنایات آمریکا به‌خوبی بی‌صداقتی مقامات این کشور را در زمینه حقوق بشر نشان می‌دهد.

به گزارش اروم tv،جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی محمدصادق فتح‌اللهی در خصوص حمله تروریستی به هواپیمای مسافربری ایران آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ارومtv اظهار داشت: از مهم‌ترین وقایع هفته دوم تیرماه که استکبار جهانی به طور مستقیم دست به جنایت علیه مردم ایران زد، حمله موشکی ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ است.

وی ادامه داد: این حادثه لکه ننگی است که در کنار دیگر جنایات آمریکا به‌خوبی بی‌صداقتی مقامات این کشور را در زمینه حقوق بشر نشان می‌دهد.

جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: در اقدام تروریستی ۱۲ تیر ۶۷، پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر شناسه پروازی ۶۵۵ R از مبدأ بندرعباس به مقصد دبی، با شلیک دو موشک کروز از ناو هواپیمابر یو.اس.اس.جک وینسنس متعلق به نیروی دریایی متجاوز آمریکا بر فراز آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و در نزدیکی جزیره “هنگام” در فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

وی تصریح کرد: در پی این حمله تروریستی، همه ۲۹۰ سرنشین ایرباس ایرانی شامل ۱۵۶ مرد، ۵۳ زن، ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ساله و ۸ کودک زیر دو سال و ۱۶ خدمه پروازی در دم جان باختند. البته از این تعداد سرنشین ۴۲ نفر با ملیت‌های یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عربی بودند.

فتح‌اللهی اضافه کرد: بلافاصله پس از این حادثه، مقامات آمریکایی تلاش کردند با بازی رسانه‌ای، خود را در این اقدام تروریستی بی‌گناه نشان دهند و ابتدا مدعی شدند به‌اشتباه تصور کرده‌اند یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند؛ ادعایی که البته طبق شواهد و اسناد به‌دست‌آمده رد شد.

وی اذعان کرد: آمریکا ادعا می‌کرد هواپیمای ایرباس ۳۰۰ A خارج از دالان هوایی پرواز کرده و رزم‌ناو آمریکایی نیز هفت بار اخطار رادیویی برای هواپیما مخابره کرده، ولی در پی آن جوابی دریافت نکرده است.

جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی عنوان کرد: در حالیکه مطابق اسناد و مدارک موجود ایرباس شماره ۶۵۵ در مسیر پروازی خود در دالان تجاری آمبر ۵۹ و در ارتفاع ۱۴ هزارپایی در حال پرواز بوده است.

وی یادآور شد: دلایل و قرائن و حتی تحقیقات رسمی وزارت دفاع آمریکا که بعدها منتشر شد، نشان می‌دهد که نه‌تنها کشتی‌های جنگی ایالات متحده از پیام‌های رادیویی هواپیمای ایرباس شماره ۶۵۵ که بر روی فرکانس‌های باز و به زبان انگلیسی مخابره می‌شد، باخبر و مطلع بودند، بلکه قطعاً آن پیام‌ها را نیز در اختیار داشتند.
آمریکا از مقاومت هشت‌ساله ایران کلافه بود.

وی اظهارداشت: واقعیت این ست که آمریکایی‌ها و نوکران منطقه‌ای ایشان خاصه صدام از مقاومت هشت‌ساله مردم ایران در جنگ نابرابر کلافه بودند.

فتح‌اللهی تصریح کرد: جنگی که با وعده پیروزی سه‌روزه و با بلندپروازی سردار قادسیه آغاز شده بود، حال پس از قریب یک دهه و با قدرت نمایی حکومت نوپای جمهوری اسلامی ایران ادامه داشت و عملیاتهای بزرگ یکی پس از دیگری دشمن بعثی را از خاک ایران اخراج کرده بود و حمایت‌های عظیم مالی و لجستیک و نظامی نتوانسته بود سرنوشت طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم را مطابق خواست ابرقدرت‌ها به‌ویژه آمریکاییان رقم بزند.

جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: بنابراین در این ماه‌ها آمریکایی‌ها خود مستقیماً مداخله کرده و با حمله به سکوهای نفتی و کشتی‌های تجاری و حتی پیاده‌کردن چترباز در خطوط نظامی فاو و…قصد داشتند جمهوری اسلامی ایران را به انفعال وادارند.

وی گفت: هم‌زمان خاویر پرز دوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل و سایر شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی در تلاش بودند که با استفاده از فضای ایجاد شده در سایه مداخلات نظامی آمریکا، در صفوف ایرانیان رخنه ایجاد کنند.

فتح الهی اضافه کرد: حمله به ایرباس ایرانی و شهادت ۲۹۰ نفر سرنشین آن هم در همین دایره قابل‌تفسیر است.

وی عنوان کرد: وقتی نتیجه لازم برای آمریکایی‌ها به دست نیامد و در مقابل موجی از نفرت در سراسر جهان منتشر گردید، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند با استفاده ابزاری از سازمان منافقین خلق و تسلیح و پشتیبانی فوق‌العاده ایشان با آخرین تجهیزات نظامی و آموزش و سازماندهی ایشان با فراخوان هوادارانشان از اقصی‌نقاط جهان، به‌زعم خود و تخیلات مالیخولیایی صدام بعثی، آخرین ضربه کاری را بر پیکر ایرانیان وارد سازند.

فتح الهی با اشاره به اینکه اجرای عملیات بزرگ فروغ جاویدان یا همان عملیات مرصاد مبادرت کردند گفت: هیچ‌کدام از این توطئه‌ها مؤثر واقع نشد و وقتی سازمان‌های بین‌المللی نیز کاری از پیش نبردند، نهایتاً سازمان ملل با تصویب و ابلاغ قطعنامه ۵۹۸ حکومت بعثی صدام را به‌عنوان آغازگر جنگ معرفی کرد.

وی یادآور شد: با ابلاغ قطعنامه ۵۹۸ فرایند پایان جنگ و بازگشت طرفین به مرزهای قرارداد ۱۹۷۵ الجزیره را فراهم آورد و مجدداً آمریکا و مزدوران و منافقین با تحمل چندهزار تلفات و مجروح مجبور به عقب‌نشینی و قبول شکست در برابر باورها و آرمان‌های ملت ایران شدند.

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=13873

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد