شما اینجا هستید

    آرشیو » افزایش تصادفات و اهمال‌کاری در حذف نقاط حادثه‌خیز

تلفات جاده‌ای در راه‌های مواصلاتی آذربایجان‌غربی 20 درصد افزایش داشته و اهمال کاری در حذف نقاط حادثه خیز می‌تواند خسارت مالی و جانی بسیاری را به بار آورد.

به گزارش پایگاه خبری درناسسی امروزه باتوجه‌به اینکه استفاده از خودروها به رشد است این امر باعث افزایش چشمگیر تصادفات جاده‌ای شده درحالی‌که میزان فوتی‌های جاده‌ای سالانه در ایران ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر می‌باشد که عمدتاً افراد سرپرست خانوار در این حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

در سال گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی ترافیکی معادل ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر بوده است که در این میان از علل افزایش تصادفات جاده‌ای می‌توان به عدم توسعه‌یافتگی حمل‌ونقل غیر جاده‌ای و کیفیت پایین جاده‌های ایران، کیفیت پایین خودروهای موجود عدم تبحر افراد در رانندگی اشاره کرد که این عوامل موجب افزایش مرگ‌ومیر جاده‌ای نیز شده است.

یادآور می‌شود در بهار سال جاری ۵ هزار و ۸۵ نفر به علت تصادفات جاده‌ای فوت شده‌اند که در مقایسه با تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی در بهار سال گذشته افزایش ۹۶۱ نفری داشته است.

در این راستا باید بیان کرد راه‌های مواصلاتی آذربایجان‌غربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امار تصادفات نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته و گردنه قوشچی یکی از جاده‌های مرتفع در مسیر ارومیه به شهرستان سلماس و در ۵۵ کیلومتری ارومیه است که تصادفات زیادی در آن رخ می‌دهد.

خاطرنشان می‌شود آذربایجان‌غربی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر جاده دارد که در چهار بخش بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی طبقه‌بندی‌شده است و سالانه حدود ۵۰۰ نفر در جاده‌های آذربایجان غربی بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند و باتوجه‌به اطلاعیه اداره کل راهداری و حمل و جاده‌ای از ۲۴ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده در جاده‌های آذربایجان غربی ۱۳ نقطه حذف شده و بهبود وضعیت بقیه نیز در دستور کار جدی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد.

وعده مدیرکل سابق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی محقق نشد

یکی نقاط حادثه‌خیز دیگری که در ارومیه باید اصلاح شود سه‌راهی روستای قرللر است که طبق قول مساعد مدیرکل سابق اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی قرار بود عرض دوماه گذشته اقدامات مناسب در جهت بهبود وضعیت این نقطه انجام شود اما تاکنون وعده مدیرکل سابق محقق نشده است و در روزهای اخیر شاهد تصادفات شدید دیگری در این نقطه بودیم که خسارت مالی بسیار زیادی بر شهروندان تحمیل کرده است. براین‌اساس خبرنگار درناسسی پیگیر موضوع شده است.

امیر یدبیضا رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی به خبرنگار درناسسی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی اداره ایمنی راه و حریم اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان بوده که اصلاح سه‌راهی قرللر نیز در دستور کار اداره قرار دارد.

وی ادامه داد: سه‌راهی قرللر جزو نقاط حادثه‌خیز است و این منطقه در برنامه ساماندهی اداره کل راهداری قرار داشته و تعریض جاده و افزایش دید جهت کاهش تصادفات جزو برنامه‌های اداره کل است که در صورت تصویب در شورای ایمنی اجرایی خواهد شد.

 افزایش ۲۰درصدی جان‌باختگان سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی

فرمانده پلیس‌راه انتظامی آذربایجان‌غربی در کمیسیون ایمنی حمل‌ونقل استان از افزایش ۲۰درصدی فوت‌شدگان سوانح جاده‌ای استان در هفت ماه امسال خبرداد و گفت: در این مدت ۳۷۱ نفر در جاده‌های استان جان خود را ازدست‌داده‌اند که ۶۱ درصد فوت‌شدگان در سر صحنه بوده است.

پناهی مقدم همچنین به آمار تصادفات آبان‌ماه در گردنه قوشچی اشاره کرد و افزود: در آبان‌ماه ۱۰ فقره تصادف با ۲۰ نفر فوتی در این گردنه روی داده که افزایش ۵۰درصدی نسبت به آبان سال قبل داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: برای اجرای سریع‌تر طرح‌های راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده‌ای استان باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

رهبردین با اشاره به اصلاح برخی نقاط حادثه‌خیز استان از جمله گردنه قوشچی افزود: ضروری است در هفته آینده برای بهبود ایمنی این گردنه نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی همراه فرمانداران سلماس و ارومیه برگزار شود.

خاطرنشان می‌شود جاده تاثیر پررنگی بر بروز سوانح رانندگی دارد که در بعضی موارد به عنوان یک عامل غیرمستقیم معرفی می‌شود تصادف یکی از معضلات اجتماعی بوده و عامل مرگ هزاران نفر در سال است که هزینه‌های اقتصادی زیادی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند. متأسفانه کشور ما نیز به‌عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین آمار حوادث جاده‌ای شناخته می‌شود؛ بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر شدت تصادفات جاده‌ای کشور از جمله عوامل راه، وسایل نقلیه و محیطی اهمیت بسزایی دارد و در حال حاضر شاهد افزایش تصادفات در راه‌های مواصلاتی استان آذربایجان‌غربی هستیم که انتظار می‌رود مسئولان امر اهتمام جدی در بخش کاهش تصادفات و اصلاح نقاط حادثه خیزی جاده‌ای و و ایمنی راه‌ها به وجود آید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه مطلب : https://dornasasi.ir/?p=14789

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد